|
|||
Home |
De startmotor De startmotor wordt via tandwielen met de motor gekoppeld. Als de motor aanslaat, wordt de verbinding automatisch verbroken, anders zou de startmotor door de motor worden aangedreven en deze vernielen. Als startmotor worden bijna uitsluitend gelijkstroom-serie-motoren gebruikt, hierbij zijn de anker- en veldwikkelingen in serie geschakeld en er loopt derhalve dezelfde stroom door. De stroomsterkte en daarmee het draai-moment zijn bij dit type elektro-motor het grootst bij het gaan draaien, dus zeer geschikt voor dit doel. Door de tandwiel-overbrenging (ronsel-tandkrans) wordt dit draai-moment nog eens flink vergroot. Het startcircuit De meeste start systemen voor verbrandingsmotoren bestaan uit een door een
batterij gevoede elektro-motor (startmotor), schakelaar(s) en bekabeling. Het
starten moet met een minimaal toerental geschieden, De bekabeling/startmotor Het startcircuit bestaat uit twee paralelle kringen, het ene (dikke kabels/hoge stromen) verbindt de batterij, via de relais-contacten, met de startmotor en het andere (dunnere draden) sluit de kring; batterij, schakelaar(s) en start-relais-spoel. De dikke kabels hebben een diameter van 10-12mm en kunnen stromen tot 250 Ampere verdragen. Deze mogen wel door (nog) dikkere maar nooit door dunnere kabels worden vervangen. Een goede verbinding van de onderdelen in de eerst genoemde (stroom)kring is vitaal, een kleine overgangsweerstand veroorzaakt al een behoorlijk spannings-verlies.
|
Home |