Startmotor informatie pagina

 
 
Home

       

                            

                            

De startmotor

De startmotor wordt via tandwielen met de motor gekoppeld. Als de motor aanslaat, wordt de verbinding automatisch verbroken, anders zou de startmotor door de motor worden aangedreven en deze vernielen. Als startmotor worden bijna uitsluitend gelijkstroom-serie-motoren gebruikt, hierbij zijn de anker- en veldwikkelingen in serie geschakeld en er loopt derhalve dezelfde stroom door. De stroomsterkte en daarmee het draai-moment zijn bij dit type elektro-motor het grootst bij het gaan draaien, dus zeer geschikt voor dit doel. Door de tandwiel-overbrenging (ronsel-tandkrans) wordt dit draai-moment nog eens flink vergroot.

Het startcircuit

De meeste start systemen voor verbrandingsmotoren bestaan uit een door een batterij gevoede elektro-motor (startmotor), schakelaar(s) en bekabeling. Het starten moet met een minimaal toerental geschieden,
De startmotor drijft de motor aan via een tandwiel-paar (startmotor-ronsel en vliegwiel-tandkrans) met een reductie van 1/10 tot 1/20. Het krukas-moment en de minimale start-snelheid, nodig om de motor te starten hangen af van; het type motor, het slagvolume, het aantal cilinders, de compressie, de lager-wrijving, de door de motor aangedreven aggregaten, het brandstof systeem, de motor olie en de temperatuur. In het algemeen dient de startmotor een hoger vermogen te leveren wanneer de temperatuur daalt terwijl daarbij ook de batterij-spanning lager is. De batterij capaciteit (Ah) dient zo te worden gekozen, dat ook bij lage temperaturen de motor kan worden gestart.

De bekabeling/startmotor

Het startcircuit bestaat uit twee paralelle kringen, het ene (dikke kabels/hoge stromen) verbindt de batterij, via de relais-contacten, met de startmotor en het andere (dunnere draden) sluit de kring; batterij, schakelaar(s) en start-relais-spoel. De dikke kabels hebben een diameter van 10-12mm en kunnen stromen tot 250 Ampere verdragen. Deze mogen wel door (nog) dikkere maar nooit door dunnere kabels worden vervangen. Een goede verbinding van de onderdelen in de eerst genoemde (stroom)kring is vitaal, een kleine overgangsweerstand veroorzaakt al een behoorlijk spannings-verlies.

 

Home