Smering motor informatie pagina

 
Home

       

Smering motor informatie pagina        Smering motor informatie pagina    

                                                                                                                                         

   

 

Olie en olie filter vervangen Link
Olie verversen hoe wanneer en waarom Link

                          

       

1. Carter
2. Overdrukventiel
3. Oliepomp
4. Filter
5. Oliethermostaat
6. Oliekoeler
7. Turbo
8. Hoofdgalerij
9. Zuigersproeier/nokkenassmering(boven)

         

Smeersysteem

Het smeersysteem zorgt er voor dat de olie op alle plaatsen in de motor komt waar gesmeerd moet worden. De belangrijkste onderdelen die gesmeerd moeten worden zijn de zuigers ( zuiger - cilinder contact) en de lagers (drijfstang- en nokkenaslagers). In de meeste motoren wordt de olie door een oliepomp uit het carter gezogen, door een oliefilter geperst om vuildeeltjes uit de olie te verwijderen, en vervolgens onder hoge druk in de lagers en tussen de zuiger en de cilinderwand geperst. Vervolgens druipt de olie terug in het carter.Bij een goed functionerende motor bestaat een dunne, hydrodynamisch opgewekte oliefilm tussen de zuigerveren en de cilinder. Hierdoor wordt slijtage voorkomen en is de wrijving minimaal. In het bovenste en onderste dode punt, waar de zuiger stopt en van richting verandert, blijft de smeerfilm behouden door het buffereffect.Om een goede warmte-afvoer van de zuiger naar de cilinder te verkrijgen en een optimale afdichtfunctie te realiseren met een minimaal olie verbruik, is een zo dun mogelijke smeerfilm gewenst. De dikte van de smeerfilm wordt klein gehouden door het te veel aan olie met een zogenaamde olieschraapveer voor de zuigerveren weg te schrapen. De olieschraapveer is de onderste veer op de zuiger zodat het te veel aan olie direct terug druipt in het carter.

 

Home