Simca oldtimer pagina

 
 
Home

Mini oldtimer pagina

Simca onderdelen Plaatsnaam
www.koutauto.nl  Wieringerwaard

 

Simca forums
 www.simcaclub.com/forum

 

Simca clubs en verenigingen
simcamatrasportsclub.nl
simcaclub.com
www.simca8.nl

 

De Geschiedenis van Simca

Het merk Simca is ontstaan in 1935. Oprichter Henri Theodore Pigozzi start in Nanterre met het in licentie produceren van Fiats, Simca-Fiat genaamd. Simca staat voor Société Industrielle de Mécanique et de Carrosserie Automobile.

Vanaf 1936 wordt de Simca 5 gebouwd, de Franse versie van de beroemd geworden Fiat Topolino. Het is een kleine tweezitter met een 572 cc viercilindermotor.

 In 1938 start de productie van de Simca 8, een vierdeurs zonder middenstijl, die gelijk is aan de Fiat 1100.

 De Tweede Wereldoorlog betekent stopzetting van de productie van Simca's, doordat de fabriek door de Duitsers is geconfisqueerd.

In 1946 wordt de productie weer hervat met de vooroorlogse Simca's 5 en 8. Maar in 1948 verschijnt de Simca 6 als opvolger van de 5, met een moderner koetswerk, echter met dezelfde techniek. Vanaf 1950 is de Simca 8 Sport te koop, die in samenwerking met carrosseriebouwer Facel-Métallon wordt geproduceerd als coupé en cabriolet, met de nieuwe 1221 cc motor van de Simca 8.

De eerste zonder enige hulp van Fiat ontworpen auto is de Simca Aronde. Deze wordt in 1951 in productie genomen. Aronde is een oude Franse benaming van de zwaluw, inmiddels het beeldmerk van Simca.

De Aronde wordt zo goed verkocht dat extra productiecapaciteit nodig is. In 1954 neemt Simca de Ford-fabriek in Poissy bij Parijs over. Uiteindelijk wordt in 1961 de fabriek in Nanterre verlaten en wordt de productie geconcentreerd in Poissy. Door de overname van de Ford-fabriek kan Simca ook een al door Ford ontworpen model in productie nemen, de Simca Vedette. Het is een riante sedan met een V8 van 2351 cc, die in verschillende versies wordt uitgebracht.

In 1958 wordt het prestigieuze maar noodlijdende merk Talbot Lago overgenomen, maar dat verdwijnt spoedig buiten beeld. Later zal de naam Talbot nog terugkomen.

In 1961 wordt de Simca 1000 geïntroduceerd, een functioneel vierdeurs blokkendoosje met een nieuw ontwikkelde motor van 944 cc achterin. De Simca 1000 wordt een groot succes en blijft maar liefst 17 jaar in productie. Er worden ruim 1,9 miljoen exemplaren van gemaakt. De Simca 1000 kent eigenlijk twee levens. Oorspronkelijk is het vooral een eenvoudige kleine gezinsauto, die veel te bieden heeft voor een bescheiden prijs. Maar vanaf 1970 wordt de 1000 in de diverse Rallye-uitvoeringen (met 1118 en 1294 cc) vooral populair bij sportieve automobilisten en coureurs die voor weinig geld veel pk's en een uitstekende handelbaarheid tot hun beschikking krijgen. De Simca's Rallye 1, 2 en 3 oogsten veel succes op vele circuits en zijn jarenlang heersers in hun klasse. In Frankrijk wordt het Simca Racing Team (SRT) opgericht, dat voor wel 10.000 jonge coureurs de weg opent naar het circuit.

Reeds in 1962 komt er ook een Coupé-versie op basis van de Simca 1000 uit, de Simca 1000 Coupé, een fraai ontwerp van Bertone. In 1967 wordt deze opgevolgd door de Simca 1200S, die een stuk sneller is en een aansprekender front heeft. Tussen 1967 en 1974 is ook een bijzondere variant op de Coupé leverbaar: de Simca CG, die in kleine serie gemaakt wordt door Chappe frères & Gessalin en een polyester carrosserie heeft.

In 1963 wordt de Aronde afgelost door de Simca 1300/1500, een ruime middenklasser met slanke carrosserielijnen. Na een facelift in 1966 vervolgt dit model zijn leven als 1301/1501.

  Met de Simca 1100 die eind 1967 wordt geïntroduceerd, brengt Simca voor het eerst een voorwielaandrijver op de markt. Het is een hatchback avant la lettre, met een dwarsgeplaatste 1118 cc motor. In 1970 komt de sterkere 1204 cc motor ter beschikking, die in 1972 wordt vergroot tot 1294 cc. Ook de Simca 1100 wordt een groot succes.

De overname door Chrysler

 Inmiddels is het Amerikaanse Chrysler bezig voet aan de grond in Europa te krijgen door stap voor stap Simca over te nemen. Het begint met een belang van 15 % in 1958. In 1963 verkrijgt Chrysler het meerderheidsbelang met 64 %, dat nog verder oploopt tot 99,4% in 1973.

In 1970 wordt de grote invloed van Chrysler zichtbaar in de wijziging van de bedrijfsnaam. Het wordt 'Chrysler France', maar Simca blijft als merknaam bestaan. Niettemin komt er naast de Simca-modellen een Europese Chrysler-modelserie in het leveringsprogramma, de Chrysler 160/180/2 Liter. Het is een conventioneel model met achterwielaandrijving waarin de invloed van Chrysler United Kingdom, de Engelse tak van Chrysler, zichtbaar is. Deze Chrysler-tak omvat de ex-Rootes-groep, waarin merken zijn verenigd als Hillman en Sunbeam.

Vanaf dit moment wordt het met de naamgeving steeds ingewikkelder. Voor een deel komt dit door de samenwerking met Matra sinds 1970 (waarover in het Matra-deel meer), waaruit in 1973 de Matra Simca Bagheera voortvloeit en in 1977 de Matra Simca Rancho. Maar vooral is het de naam Chrysler die steeds verder doordringt in de benaming van het modellenprogramma. Zo wordt in 1976 de Chrysler Simca 1307/1308 in het programma opgenomen. Het is een soort vergrote 1100, die de titel 'Auto van het jaar' wint. Deze titel wordt ook gewonnen door de eind 1977 geïntroduceerde Chrysler Simca Horizon, de opvolger van de Simca 1100.

Chrysler United Kingdom brengt in 1979 een compacte hatchback voort met conventionele techniek: motor in langsrichting en achterwielaandrijving met starre achteras. De naam? Chrysler Simca Sunbeam. De TI-uitvoering van dit model is met 100 pk een zeer betaalbare sportieve auto, die veel voor rally-gebruik is ingezet. Nog meer geldt dit voor de in 1980 verschijnende Talbot Simca Sunbeam Lotus, die de 2.2 liter Lotus motor met 150 pk meekrijgt. Met deze auto wordt het wereldkampioenschap rally's 1981 behaald.

De Talbot-periode

Las u ineens 'Talbot' in plaats van 'Chrysler'? Dat klopt. Want inmiddels is er qua eigendom weer iets gebeurd. In 1978, wanneer het in Amerika slecht gaat met Chrysler, koopt PSA (Peugeot-Citroën) namelijk de Europese vestigingen van Chrysler. Vervolgens besluit PSA in 1979 de Chrysler-boedel Talbot te noemen, wat betekent dat met ingang van het modeljaar 1980 de merknaam Talbot ge(her)introduceerd wordt. Een Chrysler Simca wordt 'Talbot Simca' en een Simca Matra wordt 'Talbot Matra'.

Waarom die naam Talbot? Kort samengevat zit hier de volgende geschiedenis achter. In 1920 vormden de merken Sunbeam, Talbot en Darracq de STD-groep, die in 1935 werd overgenomen door de Rootes-groep. In 1938 ontstond een splitsing die resulteerde in het Engelse Sunbeam-Talbot en het Franse Automobiles Talbot. Sunbeam en Talbot staan in die tijd beide bekend als sportieve auto's en behalen vele race-successen. Met een Talbot Lago wordt in 1950 de 24 uursrace van Le Mans gewonnen.

Talbot wordt in 1958 door Simca overgenomen, maar verdwijnt als merk snel buiten beeld. Maar doordat Chrysler in Europa zowel Rootes (1967) als Simca (tussen 1958 en 1973) overneemt komen de merken Sunbeam en Talbot hier weer samen. Het weer oppoetsen van de oude, roemruchte naam Talbot is een poging van PSA om met een sterker imago op de markt te opereren. De naam Simca, zo vindt PSA, is aangetast door kwaliteitsproblemen, met name wat roestgevoeligheid betreft.

Het naderende einde

 Onder de naam Talbot worden begin jaren '80 verschillende modellen uitgebracht. Het zijn de Talbot Solara, een middenklasse sedan met 1.6 motor en de Talbot Tagora in het hogere marktsegment, die o.m. de 2,2 Chrysler motor krijgt. Daarnaast is er de kleine Talbot Samba, in feite een Peugeot 104 met verlengde wielbasis. Deze wordt ook als Samba Rallye uitgebracht met een opgevoerde 1219 cc motor, en als Samba Cabriolet.

PSA gelooft in de nieuwe opzet en de gehele Peugeot-organisatie tooit zich met de naam Peugeot-Talbot. In een roerige periode vindt een ingrijpende sanering plaats die duizenden ontslagen met zich meebrengt. Ook de dealer-organisatie wordt aangepakt, wat betekent dat de meeste Talbot-(ex Simca)-dealers moeten verdwijnen en de verkoop van Talbots naar de Peugeot dealer-organisatie overgaat.

Maar het lukt niet met het merk Talbot. De Peugeot-dealers zijn niet gemotiveerd om het nieuwe merk te steunen en verkopen liever Peugeots. De verkoopaantallen dalen zeer snel. En wanneer de opvolger van de Talbot Horizon moet worden uitgebracht kiest Peugeot ervoor om deze niet Talbot te noemen maar Peugeot 309. Nog een tijdlang handhaaft Peugeot de naam Talbot, ook wanneer er eind jaren '80 geen enkel model meer met die naam bestaat. Men speelt nog met de gedachte om bijzondere modellen onder de naam Talbot uit te brengen. Dit gebeurt echter niet en de naam Talbot verdwijnt uiteindelijk geruisloos. Sinds 1985 worden er in de voormalige Simca-fabriek in Poissy Peugeots gemaakt. Op het fabrieksterrein is nu een fraai Simca-museum, waar een interessante en nog steeds groeiende verzameling Simca's en aanverwante auto's de herinnering aan een destijds bijzonder populair merk levend houdt.

 

Simca modellen en gebouwd van en tot en met.

 

Simca 5 1936 tot 1948
      

 

Simca 6   1947 tot 1950
 

 

Simca 8    1937 tot 1951
 

 

Simca 9 Aronde    1951 tot 1955
    

 

Simca 90A Aronde   1955 tot 1958
  

 

Simca Aronde P60   1958 tot 1964
    

 

Simca Sport  1950 tot 1962
 

 

Simca Ariane  1957 tot 1963
      

 

Simca Vedette 1   1954 tot 1957
    

 

Simca Vedette 2  1958 tot 1961
 

 

Simca Esplanada  1966 tot 1969
 

 

Simca 1000  1961 tot 1978
      

 

Simca 1100  1967 tot 1985
    

 

Simca  1300/1500   1963 tot 1966
  

 

Simca 1301/1501  1966 tot 1975
  

 

Simca 1000 Coupe 1962 tot 1967
  

 

Simca 1200S  1967 tot 1971
      

 

Simca 1307  1975 tot 1980                   
  

 

Simca 1510  1980 tot 1985            
  

 

Simca Solara  1980 tot 1986    
  

 

Home