Renault oldtimer pagina

 
Home

 

Onderdelen Plaatsnaam
www.windclassics.nl Gaanderen
www.r-quatre.nl  
www.bumperworld.nl Sevenum

 

Forums
www.renaultforum.nl

 

Renault clubs en verenigingen
www.renaultklassiek.nl
www.r4club.nl
www.renault-estafette.nl

 

Geschiedenis van Renault

In 1898 bouwt de 22-jarige Louis Renault zijn eerste auto. Een advocaat probeert het vehikel uit en is zo onder de indruk dat hij er één besteld. Samen met zijn broers richt hij op 25 februari 1899 Renault Frères op. De onderneming groeit snel: van 2.200 auto's in 1906, naar 3.800 in 1908 en bijna een verdubbeling binnen twee jaar naar 6.800 (1910). Marcel Renault overlijdt in 1903 als hij verongelukt tijdens de rally van Parijs naar Madrid. Louis blijft alleen achter aan het roer van het bedrijf als ook Fernand zich, twee maanden voor zijn dood, terugtrekt uit het bedrijf in 1909.

Louis Renault

In april 1911 vertrekt Louis naar de Verenigde Staten om te kijken naar de productiefaciliteiten van Ford, waar heel Europa over aan het praten was. Hij ontmoet Henry Ford en vertrekt terug naar Parijs met de motivatie om Renault een van de grootste industriële concerns van Frankrijk te maken.

Renault Frères is echter goed uit de Eerste Wereldoorlog gekomen en direct na de oorlog hervat Louis Renault de productie van zijn luxe automobielen weer. Ondertussen maakt Renault ook tanks.

Renault tank

De Renault 40 CV was het topmodel van Renault, de auto won ook de Rally van Monte Carlo in 1925 en breekt verscheidende records. Van 3 tot 4 juni legde een 40 CV in 24 uur precies 3384,749 kilometer af, waarmee de 40 CV het snelheidsrecord brak. Over een tijdsbestek van 24 uur reed de auto gemiddeld 141,031 kilometer per uur, een prestatie destijds. Alhoewel Bentley een paar maanden later het record op zich vestigde, brak een nieuw geintroduceerde 40 CV (uit juli 1926) opnieuw het record door een gemiddelde snelheid van 173,649 km/u te bereiken over een tijdsbestek van 24 uur. Het wordt opgevolgd door de Reinastella (Of RM) met een achtcylindermotor.

Renault 40 CV

Het bedrijf heeft veel te lijden van de beurskracht, maar het Parijse autobedrijf komt de klap snel te boven, als ze in 1930 en de jaren daarna snel allerlei nieuwe modellen introduceren, als de Nervastella, de Reinasport en de Nervasport. Renault komt al snel zij aan zij te staan op de boulevards met Rolls Royce en Hispano Suiza.

   

Renault Nervastella              Renault Reinasport              Renault Nervasport

Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceert Renault zowel machines en gevechtsvoertuigen voor de geallieerden als voor de Duitsers. Louis Renault wordt na de bevrijding van Frankrijk in 1944 gearresteerd en kort daarna overlijdt hij in de gevangenis, nog voordat de rechtszaak tegen hem kon beginnen. Renault Frères wordt eigendom van de staat en hernoemd naar Régie Nationale des Usines Renault. Na de Tweede Wereldoorlog wordt de populaire 4CV geïntroduceerd. Renault komt snel bovenop de klap van de Tweede Wereldoorlog.

 

Renault 4 CV

In de jaren '50 wordt er veel geëxperimenteerd met aerodynamica. In de jaren zestig wordt er eindelijk vooruitgang geboekt door Renault met behulp van het experimentele verleden uit de jaren '50. De Renault 16 wordt door Dreyfus geintroduceerd als hét nieuwe model van Renault en met dit nieuwe model heeft het concern tevens een wereldprimeur te pakken. De vorm, het achterliggende idee en de fabricage wordt geroemd in de internationale autopers. Saviem wordt overgenomen door Renault en de trucks worden een tijd geproduceerd als Savien Renault.

In de jaren zestig behoort het Amerikaanse automerk AMC-Rambler ook tot het concern. Renault wordt eigenaar van de American Motors Corporation (AMC), onder andere eigenaar van Jeep. In 1987 verkocht Renault AMC weer, aan Chrysler, nadat een aantal Renault modellen aan de andere kant van de oceaan verkocht werden als AMC.

In de jaren '70 trekt Renault de stoute schoenen aan en introduceert een eigen Formule 1-voertuig, de RS 01. In 1978 wordt Renault in de 24 uren van Le Mans eerste, met de Alpine A442B. De successen in de autosport werden door Renault ingezet in de personenwagens die ze produceerden. Zo introduceert Renault eind jaren '70 een populaire turbotechnologie in de motorentechniek voor de personenwagens. Men introduceert als opvolger van de Renault 4 de Renault 5. In 1984 introduceert Renault de Espace, gemaakt door Matra. Renault neem Mack over.

Renault Alpine A442B

 

 

Renault Juvaquatre 1937 tot 1960
      
Renault Juvaquatre

 

Renault 4 CV 1947 tot 1961    productieaantal 1.105.543
      
Renault 4 CV

 

Renault Dauphine 1956 tot 1967
   
Renault Dauphine

 

Renault Fregate 1951 tot 1960
    
Renault Fregate

 

Renault Caravelle 1958 tot 1968    productieaantal 117.000
  
Renault Caravelle

 

Renault 3 1961 tot 1962
  
Renault 3

 

Renault 4 1961 tot 1992
     
Renault 4

 

Renault Torino 1966 tot 1982
  
Renault Torino

 

Renault 16 1965 tot 1980
    
Renault 16

 

Renault 8 1962 tot 1973
  
Renault 8

 

Renault 10 1965 tot 1971
    
Renault 10

 

Renault 6 1968 tot 1980
  
Renault 6

 

Renault 12 1969 tot 1980
    
Renault 12

 

Renault Rodeo 1970 1987    productieaantal 60.000
     
Renault Rodeo

 

Renault 15 1971 tot 1980
  
Renault 15

 

Renault 17 1971 tot 1980
 
Renault 17

 

Renault 5 1972 tot 1996
     
Renault 5

 

Renault 7 1974 tot 1984
  
Renault 7

 

Renault 20 1975 tot 1984
 
Renault 20

 

Renault 30 1975 tot 1984
  
Renault 30

 

Renault 14 1976 tot 1983
  
Renault 14

 

Renault 18 1978 tot 1989
 
Renault 18

 

Renault Fuego 1980 tot 1985
 
Renault Fuego

 

Renault 9 1981 tot 1989
  
Renault 9

 

Renault 11 1981 tot 1989
  
Renault 11

 

Renault 25 1983 tot 1992
 
Renault 25

 

De alpine

 

Alpine A 106 1955 tot 1961
 
Alpine A106

 

Alpine A 108 1958 tot 1965
 
Alpine A 108

 

In 1973 werd alpine overgenomen door renault en werd het renault alpine

 

Renault Alpine A 110 1961 tot 1977
  
Renault Alpine A 110

 

Renault A 310 1971 tot 1984
  
Renault A 310

 

Renault A 610 1986 tot 1991
 
Renault A 610

 

Home