Motor revisie pagina

 
Home

       

 

Motor reviseren wanneer waarom en wat houd een motor revisie in

Als een motor slecht blijft lopen veel rookt lawaai maakt of veel olie of benzine verbruikt zou er wel eens een deels revisie of een gehele revisie aan kunnen komen.

Het reviseren van de motor betekent dat de motor van uw auto een grote opknapbeurt krijgt. Deze beurt wordt vooral aangeraden voor oudere auto’s met veel gereden kilometers. Ook kan een motor slijten door slecht onderhoud, het gebruiken van verkeerde olie of te lang doorrijden met een mankement.

Bij motorrevisie wordt de motor volledig uit elkaar gehaald. De motor wordt vervolgens zo goed mogelijk in originele staat hersteld door alle onderdelen van de motor schoon te maken, defecte onderdelen te repareren en versleten onderdelen te vervangen. Onderdelen die bij motorrevisie kunnen worden gerepareerd of vervangen zijn bijvoorbeeld de brandstofpomp, lageringen, oliepomp, cilinderkop, krukas, en zuigerveren van de motor. Na reparatie en reiniging van de afzonderlijke onderdelen wordt de motor weer in elkaar gezet. Bij de montage van de motor wordt gebruik gemaakt van inloopolie bij het monteren van gelagerde onderdelen om de motor weer soepel te laten starten.

In sommige gevallen is revisie van de motor niet mogelijk. Wanneer er onderdelen gescheurd of gebroken zijn en reparatie niet uitvoerbaar is zult u een nieuwe motor aan moeten schaffen.

Bij revisie moet men denken aan de volgende activiteiten

 

Krukassen slijpen
Wanneer een motor is vastgelopen doordat een lager van de krukas is uitgelopen of stukgedraaid dient de krukas te worden bewerkt. Na het bewerken van de krukas wordt een ondermaat lager geplaatst en is de krukas weer klaar voor vele kilometers.

Krukassen balanceren
Om een motor volledig trillingvrij te maken dient de krukas te worden gebalanceerd. het balanceren van krukassen wordt voornamelijk gebruikt voor snelle en racemotoren om onbalans te voorkomen.
Een onbalans van de krukas kan invloed hebben op het vermogen van de motor voor wat betreft trekkracht en afgegeven vermogen.

Cilinderkop afvlakken
Door oververhitting van de motor kan de cilinderkop krom gaan staan. Hierdoor kan de koppakking gaan lekken. Dan is het noodzakelijk dat de cilinderkop wordt gevlakt.
Om een cilinderkop geschikt te maken voor LPG of loodvrije benzine, worden de klepzetels vervangen door gesinterde zetels (Snijder). Deze klepzetels zijn uitermate geschikt voor motoren op gas, hoog belaste motoren en voor motoren met een schrale verbranding (lean burn).

Cilinderblok opboren
In een lopende motor bewegen de zuigers continu op en neer in de cilinders. Op de lange duur veroorzaakt dit slijtage op delen van de cilinderwand. Oververhitting kan ervoor zorgen dat de zuiger steeds verder uitzet tot hij langs de cilinderwand schraapt. Nog grotere schade aan de cilinderwand kan ontstaan als bijvoorbeeld de zuigerveren gebroken zijn en in de cilinder terechtkomen.
De cilinderslijtage uit zich in hoger olieverbruik en een verminderde compressie.
Om dit te verhelpen, wordt de cilinder uitgeboord tot hij weer regelmatig van vorm is. Omdat de diameter van de cilinder nu iets groter is, worden nieuwe overmaatse zuigers gemonteerd.

Boren en honen van cilinders
Als blijkt dat een cilinderwand beschadigd is dan wordt doormiddel van boren de wand op geboord. Na het fijnboren is een nabewerking nodig in de vorm van honen.
Dit betekent dat de grove sporen van het boren worden weggeslepen.
Er wordt bovendien een bepaalde structuur in de cilinderwand gebracht om een juist evenwicht te krijgen tussen minimaal olieverbruik en minimale slijtage van de zuigerveren. Fouten bij de voorbewerking, zoals tapsheid, onrondheid of golvende voorbewerking, worden door het honen gecorrigeerd bij een nauwkeurige maatcontrole en beheersing van ruwheid.
In veel gevallen kan het honen inwendig slijpen vervangen.

Vervanging of inslijpen van de kleppen
Bij verlies van compressie kan het ook zijn dat de kleppen zijn verbrand, dit houd in, de kleppen opnieuw inslijpen of bij veel schade aan de kleppen moeten deze worden vervangen.

 

Motorrevisie Plaatsnaam
www.mrmbv.nl Enschede
www.lmr-leeuwarden.nl Leeuwarden
www.keizermotorenrevisie.nl Doetinchem
www.pasman.com Baak
www.erasutrecht.nl Utrecht
www.desutter.nl Nieuwekerk A D ijsel
www.carrec.net Soesterberg
www.biggelaarmotors.nl Made
www.motorenrevisie-frank.nl Hilversum
www.oudejans.com Amsterdam
www.lgmotorenrevisie.n Amsterdam
www.motorenrevisieamersfoort.nl Amersfoort
www.garageneet.nl  Zevenhuizen
www.mannessen.nl Soesterberg
www.dmr-revisie.nl Assen
www.espemotorenrevisie.nl Purmerend
www.tjesgo.nl Tholen
www.revisiegroep.nl  

 

Home