MG oldtimer pagina

 
Home

 

Onderdelen Plaatsnaam
www.mgpartsbenelux.nl Nieuwersluis
www.mgb-onderdelen.nl  
www.ukparts.nl  
www.angloparts.com Veenendaal
http://mgownersholland.nl  
www.britishsportscars.nl Eindhoven
www.bumperworld.nl Sevenum

 

Forums
www.mg-r.nl

 

MG clubs en verenigingen
www.mgcarclub.nl
www.mgato.eu
www.mgtto.nl

 

Geschiedenis van MG

MG is een Britse autoconstructeur uit Longbridge. MG betekent eigenlijk Morris Garages, die in eerste instantie een dealer was voor Morris en ook eigendom was van William Morris, en later Lord Nuffield. Toen Cecil Kimber general manager werd in 1922 begon het bedrijf met aanpassingen aan de standaard Morris Cowleys zoals het verlagen van het chassis en het aanbrengen van een meer sportieve carrosserie.

William Morris, en later Lord Nuffield

In 1924 adverteerde Morris Garages met de "MG Special four-seater Sports" en had het het beroemde achthoekige logo in gebruik genomen.

Morris Garages ontgroeide zijn onderkomen driemaal voordat ze verhuisden naar Abingdon in 1929. Het bedrijf werd hernoemd naar de MG Car Company. Tijdens de eerste jaren dertig werd de naam MG synoniem met de term "sports car". Hun auto's werden gepromoot door succesvolle racewedstrijden. Met name met de 6-cilindermodellen werden opmerkelijke resultaten behaald. In 1935 verkocht William Morris al zijn privébedrijven aan Morris Motors.

Puristen zijn niet blij met deze stap omdat in hun ogen MG nooit meer hetzelfde zou zijn. Minder modellen, minder racewedstrijden waaraan meegedaan werd en de MG badge die op niet-MG modellen werden geplaatst zoals de Morris Oxford en 1300. Realisten echter geven aan dat zelfs na Kimbers dood in 1945 betaalbare sportauto's werden gemaakt en verkocht zoals de TC, MGA, Midget en MGB. De werkelijke doodsteek kwam volgens hen door het management van British Leyland, dat de naam in de jaren '70 verkwanselde.

De productie van MG auto's in Abingdon werd gestaakt in 1980. Van 1982 tot 1990 waren de auto's niets anders dan herlabelde en getunede Maestros, Montegos en Metros. MG enthousiasten werden in 1992 verblijd met een nieuwe RV8 en de latere MGF welke meer op de oude leest geschoeid zijn.

In 2005 ging moederbedrijf Rover failliet, waarmee ook het doek voor MG viel. In 2006 maakte de Chinese autobouwer Nanjing Automotive Group bekend dat het onder meer de MG TF weer gaat produceren, in zowel China als het Verenigd Koninkrijk. Op 29 mei 2006 rolden de eerste geassembleerde MG TF's weer van de band in Longbridge. De Chinese eigenaren hadden de betekenis van MG veranderd in Modern Gentleman, maar vanwege kritiek is de betekenis weer veranderd naar Morris Garages.

 

 

MG TA Midget 1936 tot 1939    productieaantal 3.000
 
MG TA Midget

 

MG SA 1936 tot 1939    productieaantal 2.739
 
MG SA

 

MG VA 1937 tot 1939    productieaantal 2.407
  
MG VA

 

MG WA 1938 TOT 1939    productieaantal 369
 
MG WA

 

MG TB Midgett 1939 tot 1940    productieaantal 379
 
MG TB Midgett

 

MG TC Midget 1945 tot 1950    productieaantal 10.000
 
MG TC Midget

 

MG Y type 1947 tot 1953    productieaantal 8.336
 
MG Y type

 

MG TD Midget 1950 tot 1953    productieaantal 30.000
 
MG TD Midget

 

MG Magnette ZA 1953 1956    productieaantal 18.076
  
MG Magnette ZA

 

MG TF Midget 1953 tot 1955    productieaantal 9.600
 
MG TF Midget

 

MG  MGA 1955 tot 1962    productieaantal 101.081
      
MG MGA

 

MG Magnette ZB 1956 tot 1958    productieaantal 18.524
  
MG Magnette ZB

 

MG Magnette MK III 1959 tot 1961    productieaantal 16.676
  
MG Magnette MK III

 

MG Magnette MK IV 1961 tot 1968    productieaantal 14.320
  
MG Magnette MK IV

 

MG Midget 1961 tot 1980    productieaantal 226.001
      
MG Midget

 

MG MGB 1962 TOT 1980    
      
MG MGB

 

MG MGC 1968 TOT 1969    productieaantal 9.002
  
MG MGC

 

MG MGB GT V8    productieaantal 2.591
 
MG MGB GT V8

 

Home