Mazda oldtimer pagina

 
Home

 

Onderdelen Plaatsnaam
www.rx7-service.eu Uden

 

Mazda forums
sierra.messageboard.nl
www.rx-7club.nl
www.hadimazda.nl

 

Mazda clubs en verenigingen
www.mazdaclassics.nl
www.rx-7club.nl
www.hadimazda.nl

 

Geschiedenis van Mazda

De naam Mazda stamt van een oude religie. Ahura Mazda is de scheppende god van het zoroastrisme, hij is het licht en de kennis. De overeenkomst met de naam van de oprichter van het merk, Jujiro Matsuda, is eerder toevallig. Jujiro Matsuda is als ondernemer met zijn Matsuda-fabrieken al vroeg rijk geworden en wil in 1916 eigenlijk met pensioen gaan. Maar dan wordt de geschoolde smid in 1921 president van Toyo Cork Kogyo Co., Ltd, een bedrijf in Hiroshima dat gestopt is met de productie van kurk. Hij maakt het bedrijf geschikt voor machinebouw, waaruit in een later stadium de autofabrikant ontstaat met als eerste product de driewielige bedrijfswagen. In 1927 werd de naam van het bedrijf veranderd naar Toyo Kogyo Co., Ltd. In 1984 doopt de fabrikant zich tot Mazda Motor Corporation.

 

Van driewieler tot vierwieler
De Mazdago wordt in 1931 meteen de eerste bestseller van het jonge merk. De luchtgekoelde 1-cilinder viertaktmotor met 13 pk geldt als onverwoestbaar en het as-differentieel is het eerste in een lange rij technische hoogstandjes van Mazda. Al een jaar na het productiebegin wordt de handige driewieler geëxporteerd naar China. Het succes op drie wielen doet verlangen naar een personenauto op vier wielen. In 1940 presenteert Mazda hun eerste prototype van een auto met vier wielen. Een model dat sterk lijkt op de Opel Kadett van die tijd. Niet heel ongewoon want Japanse concurrenten hadden al personenauto's geproduceerd (bijvoorbeeld de Mitsubishi Model A in 1917 en Toyota AA in 1936) die gebaseerd waren op Europese/Amerikaanse modellen of er sterk op leken. Maar de oorlog gooit roet in het eten voor Toyo Kogyo en de atoombom op Hiroshima verwoest de helft van alle installaties. In de jaren er op zorgt Mazda er wel voor dat de driewielers meer comfort en ruimte bieden.

 
Mazdago               Mazdago T2000

 

Volwaardige passagiersauto's
In 1958 is er een nieuwe verschijning op de Japanse wegen; Fuji Heavy Industries' Subaru 360. Een zeer compacte personenauto, ook wel bekend als kei car. In 1960 komt Mazda met de R360 Coupe als antwoord op de Subaru 360. En ook deze auto, die nog geen drie meter lang is, nog geen 400 kilogram weegt, een vermogen heeft van 16 pk en een cilinderinhoud van 360 cc, wordt meteen een succes. De R360 beschikt al over een zelfdragende carrosserie, onafhankelijke wielophanging en een voornamelijk van lichtmetaal vervaardigde motor. Het model heeft er een belangrijk aandeel in dat Mazda begin jaren zestig meer auto's verkoopt dan één van de andere Japanse merken. Binnen enkele jaren volgt ook de Carol 360/600 als eerste vierdeurs kei-car voor Mazda. De eerste Familia 800/1000 maakt in 1964 zijn opwachting als eerste volwaardige familieauto van het Japanse merk. Vele modellen volgden daarna.


Mazda R360



Rotatiemotor
In die periode zoekt Tsuneji Matsuda, zoon van de oprichter van Mazda, voor de eerste keer contact met Duitsland en brengt een bezoek aan de NSU-fabrieken in Neckarsulm en de ingenieur Felix Wankel. De gevolgen van dit bezoek werken door tot op de dag van vandaag: de wankelmotor (rotatiemotor) en Mazda horen sindsdien bij elkaar en het rotatieprincipe wordt in veel modellen toegepast. De rotatietechnologie beleeft bij Mazda zijn première in de Cosmo Sport uit 1967 met een vermogen van 110 pk. Vrijwel elk nieuw Mazda model wordt in de jaren daarop ook met rotatiemotor verkocht, naast de normale Otto-motoren, zoals de R 100 op basis van de (Familia)1200.


Rotatiemotor Mazda

Later beperkte dit zich tot de Savanna RX-7 die in 1978 werd geïntroduceerd. In Japan bracht Mazda echter nog meer modellen met rotatiemotor op de markt die wij in Europa alleen kennen met een benzinemotor. De derde generatie 929 Coupe en sedan werden in Japan verkocht als Luce (benzinemotor) en HB Cosmo (rotatiemotor). Bij lancering in 1982 was de Cosmo de snelste auto op de Japanse markt.

 

 
Mazda R360  1960 TOT 1966
        
      
Mazda R360

 

Mazda B360 B600  1961 tot 1968
           
Mazda B360 B600

 

Mazda Carol P360  1962 tot 1970
          
Mazda Carol P360

 

Mazda Carol P600  1962 TOT 1964
    
Mazda Carol P600

 

Mazda Familia  1963 tot 1968
          
Mazda Familia

 

Mazda Familia FA2  1967 tot 1977
        
Mazda Familia FA2

 

Mazda Familia Presto FA3  1973 tot 1977
         
Mazda Familia Presto FA3

 

Mazda Familia 323 AP  1977 tot 1980
        
Mazda Familia 323 AP

 

Mazda Familia BD 1980 tot 1984
      
Mazda Familia BD

 

Mazda Luce Mark 1  1966 tot 1973
            
Mazda Luce Mark 1

 

Mazda Luce Mark 2  1972 tot 1977
          
Mazda Luce Mark 2

 

Mazda Luce Mark 3  1977 tot 1981
      
Mazda Luce Mark 3

 

Mazda Luce Mark 4  1981 tot 1986
        
Mazda Luce Mark 4

 

Mazda Cosmo Sport  1967 tot 1972
              
Mazda Cosmo Sport

 

Mazda Cosmo Sport  1975 tot 1981
          
Mazda Cosmo Sport

 

Mazda Cosmo Sport  1981 tot 1989
      
Mazda Cosmo Sport

 

Mazda Capella mark 1  1970 tot 1977
          
Mazda Capelle Mark 1

 

Mazda Capella mark 2  1978 tot 1982
          
Mazda Capelle Mark 2

 

Mazda Capella mark 3   1982 tot 1987
       
Mazda Capelle Mark 3

 

Mazda Grand Familia 808  1971 tot 1978
          
Mazda Grand Familia 808

 

Mazda RX-3  1971 tot 1978
        
Mazda RX-3

 

Mazda R100  1968 tot 1973
          
Mazda R100

 

Mazda Chantez  1972 tot 1976
       
Mazda Chantez

 

Mazda Roadpacer AP  1975 tot 1977
       
Mazda Roadpacer AP

 

Mazda RX7  1979 tot 1985
          
    
Mazda RX7

 

Home