Maserati oldtimer pagina

 
Home

 

Onderdelen Plaatsnaam
www.francoauto.nl Kwintsheul
www.italauto.nl Achterveld
www.helfferich.nl Heteren
www.bumperworld.nl Sevenum

 

Forums
www.maseratichat.nl

 

Maserati clubs en verenigingen
www.maseraticlub.nl

 

Geschiedenis van Maserati

Het merk Maserati is opgericht in 1914 door de zes gebroeders Maserati: Carlo, Bindo, Alfieri, Mario, Ettore en Ernesto. Het maakte in eerste instantie bougies en.bobines. In 1926 werd de eerste zelf gebouwde raceauto (Tipo 26) gepresenteerd in de Targa Florio, bestuurd door Alfieri Maserati, die prompt won. Ook daarna heeft hij talloze races op zijn naam geschreven. Vanaf dat moment tot de jaren '50 heeft men zich beziggehouden met het bouwen van raceauto's waarbij de 250 F en de "Birdcage" de beroemdste types zijn geweest die buitengewoon succesvol waren.

4 gebroeders Maserati

Aan het einde van de jaren vijftig zag men in dat de fabriek van de racerij niet kon leven, en werd besloten om ook straatauto's te gaan bouwen. Het eerste type dat in een behoorlijk grote serie werd gemaakt (bijna 2000 stuks), was de 3500 GTS uit 1957. Tijdens de jaren zestig en zeventig bouwde het merk een reputatie op als producent van exclusieve GT's met klinkende namen als de Mexico, Ghibli, Indy, Bora, Merak, Khamsin, Kyalami en Quattroporte, stuk voor stuk snelle reiswagens die in kleine aantallen werden gefabriceerd. Medio jaren zeventig nam CitroŽn Maserati over, wat leidde tot de auto's waarin de hydraulische techniek van CitroŽn te vinden was.

Aan het einde van de jaren zeventig stond de fabriek aan de rand van de afgrond toen CitroŽn de stekker uit de verliesgevende zaak wilde trekken De Tomaso. nam de zaak toen voor een symbolisch bedrag over. Hij besloot dat de enige manier om te overleven was, om een auto te ontwikkelen die voor een groter publiek bereikbaar was. Zodoende werd in 1982 de Biturbo gepresenteerd, die insloeg als een bom.


Maserati Biturbo

Door een relatief kleine motor uit te rusten met twee turbo's werd een zeer snelle auto gepresenteerd die het met gemak op kon nemen tegen de BMW 323I, de grootste concurrent.

Daarna is het model steeds verder verbeterd. De laatste incarnatie van de biturbo was de Ghibli II. Daarna werd de fabriek onder het management van Ferari geplaatst en werd het bedrijf totaal gereorganiseerd en verbouwd. Het eerste model onder het nieuwe bewind was de 3200 GT, die nog een 8 cilinder-biturbomotor had.

Daarna is men over gegaan op conventionele motoren zonder turbo's, die in de huidige modellen te vinden zijn. Recent is Maserati toegevoegd aan Alfa Romeo binnen de Fiat-groep, en is het dus weer onder Ferrari weggehaald.

 

Maserati A6 1947 tot 1956
     
     
   
Maserati A6

 

Maserati 3500  1957 tot 1964
     
     
Maserati 3500

 

Maserati 5000 GT  1959 tot 1965
     
     
Maserati 5000 GT

 

Maserati Mistral  1964 tot 1970
     
 
Maserati Mistral

 

Maserati quattroporte 1  1963 tot 1969
         
Maserati quattroporte 1

 

Maserati quattroporte 2  1974 tot 1978
     
Maserati quattroporte 2

 

Maserati quattroporte 3  1979 tot 1990
     
 
Maserati quattroporte 3

 

Maserati Sebring  1962 tot 1969
     
     
Maserati Sebring

 

Maserati Mexico  1966 tot 1972
   
     
Maserati Mexico

 

Maserati Ghibli  1967 tot 1973
     
Maserati Ghibli

 

Maserati Khamsin  1974 tot 1982
     
     
Maserati Khamsin

 

Maserati Bora  1971 tot 1978
     
     
Maserati Bora

 

Maserati Indy  1969 tot 1975
     
     
Maserati Indy

 

Maserati Merak  1972 tot 1982
     
     
Maserati Merak

 

Maserati Kyalami  1977 tot 1983
     
 
Maserati  Kyalami

 

Maserati Biturbo  1981 tot 1994
     
Maserati Biturbo

 

Maserati 420  1985 tot 1987
   
Maserati 420

 

Home