Lancia oldtimer pagina

 
Home

       

 

Lancia onderdelen Plaatsnaam
www.renedegraaflancia.nl   Waspik
www.bumperworld.nl Sevenum

 

Lancia forums
www.viva-lancia.com
www.forum.lanciathema.nl

 

Lanci clubs en verenigingen
www.lancia-club.nl

 

Geschiedenis van Lancia

Het begon toen Vincenzo Lancia besloot om een motorbedrijf te starten. Hij nam zijn partner Claudio Fogolin, die hij bij FIAT had ontmoet, mee. Hun eerste auto, de Alpha, was in september 1907 klaar. De Alpha werd kort daarop opgevolgd door de Di-Alpha. Deze had zes cilinders en er zijn er maar 23 van gemaakt. Vervolgens werden er in korte tijd de Lancia Beta, Gamma en Delta uitgebracht. In 1913 werd de Eta gemaakt met elektrische lichten als optie.

Vincenzo Lancia

 

Er waren in de Eerste Wereldoorlog nog meer auto’s gemaakt die gebruikt werden door het leger. Ook in deze periode werd het logo ontworpen door hertog Carlo Biscaretti di Ruffia. Het moest een stuur voorstellen. Na de oorlog werd de Kappa in productie genomen en werd er een prototype van een auto met V12-motor gemaakt. Deze is nooit in productie genomen omdat dat te duur was. Lancia ging wel vaker een V-motor gebruiken. Daarna kwam de DiKappa en de TriKappa. Deze auto’s waren erg duur en dus alleen voor de rijken. In 1922 maakt Vincenzo dan de beroemde Lambda. De Lambda was een zeer lichte auto met een kleine V4-motor en onafhankelijke wielophanging. Er zijn 13.000 exemplaren gebouwd in negen series.

Lancia Lambda

 

De Lambda werd opgevolgd door de DiLambda. Vervolgens, in 1933, kwam Lancia met hun eerste kleine familie-auto: de Augusta. Het was de eerste sedan en tevens de eerste gesloten auto. Later ontwikkelde Lancia de Aprilia, een van de eerste auto's met onafhankelijk geveerde wielen. De Aprilia was niet erg snel maar stuurde wel goed en was comfortabel. De Astura kwam daarna als opvolger van de Dilambda. De Astura had een V8-motor en kon een snelheid behalen van 125 km/h. Een kleiner model daarvan, de Artena werd ook gemaakt.

Na de oorlog werd er een nieuw model gemaakt door Lancia. Ook was Gianni Lancia - een van de twee zonen van Vincenzo Lancia - de baas geworden van Lancia. Lancia had Vittorio Jano gevraagd of hij een model wilde ontwerpen. Jano ontwierp toen de Aurelia. De Aurelia had een V6-motor met een inhoud van 1754 cc. Een jaar later ontwierp Pininfarina de GT Coupé en de GT Spyder. Lancia ging zich meer op de racewereld toespitsen maar ondanks de successen ging het steeds slechter met Lancia. Toch ging het merk in de Formule 1 racen met auto’s van Jano. Ze hadden zelfs de beste rijder van toen, Alberto Ascari. Maar omdat hij al snel overleed door een crash was het afgelopen met Lancia in de Formule 1. De auto’s werden aan Ferrari gegeven. Het ging daardoor nog slechter. Nadien ging het plots weer beter met het merk door de beroemde en goed verkochte Flaminia.

Lancia Flaminia

 

In 1964 kwamen de Flavia die was ontwikkeld door Dr. Fessia die van Fiat kwam, de Fulvia die in de plaats van de kleine Appia en de Flaminia. De Flavia en de Fulvia zijn nu de beroemdste Lancia’s. In 1964 verkocht Lancia 30.000 auto’s. Later in de jaren 1960 ging het bedrijf naar de Verenigde Staten met de nieuwe Beta. Ook werd Lancia overgenomen door Fiat. Zo kon Lancia veel meer auto’s maken in de fabrieken van Fiat. Zo verschenen de Beta Coupé, de Beta Spyder en de Beta HPE. Ook werd de Stratos gemaakt. Ook de Gamma (Sedan, 5-deurs en Coupé) werd onder de regie van Fiat ontwikkeld. Deze Gamma was leverbaar met een 4cilinder boxer motor.

In de jaren 1980 werkte Lancia nauw samen met het Zweedse Saab. De Lancia Delta werd als Saab 600 verkocht in Zweden en de Lancia Thema, Alfa Romeo 164, Saab 9000 en Fiat Croma stonden op hetzelfde onderstel. Buiten Italië werd de Autobianchi Y10 in 1985 op de markt gebracht als Lancia.

 

 

Lancia Alfa en Dialfa  1908
      
Lancia Alfa

 

Lancia Beta  1909
 
Lancia Beta

 

Lancia Gamma  1910
 
Lancia Gamma

 

Lancia Epsilon  1911 tot 1912
 
Lancia Epsilon

 

Lancia Eta  1911 tot 1914
 
Lancia Eta

 

Lancia Theta  1913 tot 1918
 
Lancia Theta

 

Lancia Kappa 1919 tot 1922  Dikappa  1921 tot 1922
 
Lancia Kappa

 

Lancia Trikappa  1922 tot 1925
 
Lancia Trikappa

 

Lancia Lambda  1922 tot 1931
 
Lancia Lambda

 

Lancia Dilambda  1928 tot 1935
 
Lancia Dilambda

 

Lancia Astura  1931 tot 1939
      
Lancia Astura

 

Lancia Artena  1931 tot 1936 en 1940 tot 1942
  
Lancia Artena

 

Lancia Augusta  1933 tot 1936
 
Lancia Augusta

 

Lancia Aprilla  1937 tot 1949
    
      
Lancia Aprilla

 

Lancia Ardea  1939 tot 1953
    
Lancia Ardea

 

Lancia Aurelia  1950 tot 1958
      
Lancia Aurelia

 

Lancia Appia  1953 tot 1963
        
  
Lancia Appia

 

Lancia Flaminia  1957 tot 1970
      
      
Lancia Flaminia

 

Lancia Flavia  1961 tot 1971
      
      
      
Lancia Flavia

 

Lancia Fulvia  1963 tot 1976
      
    
Lancia Fulvia

 

Lancia 2000  1971 tot 1975
    
Lancia 2000

 

Lancia Beta  1972 tot 1984
      
    
      
Lancia Beta

 

Lancia Gamma  1976 tot 1984
      
    
Lancia

 

Lancia Stratos HF  1972 tot 1974    Productieaantal  492
      
      
      
Lancia Stratos HF

 

Lancia Trevi
 
Lancia Trevi

 

Lancia Delta  1979 tot 1994
      
      
Lancia Delta

 

Lancia Prisma  1982 tot 1989
  
Lancia Prisma

 

Home