Geschiedenis van Efsi miniatuur auto,s

 
 
Home

Geschiedenis van Efsi toys

Efsi was een Nederlands bedrijf dat diecast auto's en vrachtwagens startte in 1959 onder de naam Bestbox. Het bedrijf zou kunnen worden beschouwd als het Matchbox speelgoed van Nederland, maar de oorsprong en het doel als door de overheid gesponsorde werkgever was veel minder commercieel dan die van andere speelgoedfabrikanten. Efsi was gevestigd in Heerlen, Nederland, en ligt in de provincie Zuid Limburg.

In 1959 (sommige bronnen zeggen 1962) startte Bestbox met het maken van eenvoudige diecast auto's in de provincie Limburg.  in de jaren zestig is de kolenmijnen in Limburg gesloten. Enkele belangrijke industrieën na de mijnbouw, waar werknemers werden verplaatst, waren autoproducenten DAF en Nedcar in Born. Na de sluiting probeerde DSM De Nederlandse Staatsmijnen nieuwe werkaanbiedingen te bieden aan werkloze of gehandicapte mijnwerkers in verschillende winkels of fabrieken. Deze WIM workshops voor gehandicapte mijnwerkers werden ondersteund door een nationaal fonds voor sociale instellingen (FSI).

1 van de activiteiten was om de productie van Best box modellen voort te zetten. Later werd de naam gewijzigd in EFSI. De Bestbox naam werd opgeheven in 1971, misschien vanwege de gelijkenis met de naam  en competitie van Matchbox speelgoed. Hoewel vergelijkbaar met Matchbox en lokaal populair, lijkt Efsi speelgoed buiten Nederland niet zo bekend te zijn geweest. De meeste Efsi producten waren gemarkeerd als Made in Holland in tegenstelling tot Made in the Netherlands op de basis.

Onder EFSI's eerste voertuigen bevonden zich een reeks auto's uit de Formule 1 uit de jaren 60, waaronder Ferrari, Brabham, Honda, Lotus en Cooper Maserati Breithaupt 2001. Deze werden voor het eerst op de markt gebracht onder de naam Best Box en hadden realistische motoren, dikke zwarte banden en realistische, degelijk lijkende, diepliggende wielen. Verschillende andere voertuigen werden ook op de markt gebracht onder het Best Box label, zoals een Citroën Dyan sedan. Een andere populaire lijn was een zeer Matchbox achtige reeks van gegoten Ford Model T voertuigen in verschillende vormen, waaronder coupe, sedan, pick up, bestelbusje, bestelbus in brandweerwagen  met ladder, tankwagen en vrachtwagen met kraanwagen. Sommige Model T versies hadden gegoten bases, maar plastic lichamen. Over het algemeen waren dit eenvoudige maar aantrekkelijke modellen, geproduceerd sinds de Best Box dagen, en later met de Efsi naam uitgezet tot ongeveer 1980 of daarna. De bestelwagen van model T is gemaakt in verschillende soorten zoals de banketbakker van Harrod's, Cadbury en George Travis. Nog later werden veel Efsi-voertuigen dicht gedupliceerd door Auto Pilen uit Spanje.

Andere auto's, zoals een Jaguar XKE cabriolet, BMW coupe en een Citroën DS ambulance werden ook gemaakt. Veel EFSI auto's waren iets kleiner dan die van Matchbox en sommige stempels leken erg op Matchbox zoals de Mercedes-Benz 280 cabriolet en een Mercedes Benz platte vrachtwagen. Een eerdere Ford Transit van casting lijkt op een exemplaar dat Zylmex rond 1990 maakte, dus EFSI lijkt deel te hebben genomen aan de gangbare praktijk om gereedschap te kopen en het ook te verkopen aan bedrijven in andere landen.

Veel Efsi-modellen zijn gemaakt door een bedrijf in Portugal, hoewel de modellen zelf in Nederland zijn gemaakt. In de jaren tachtig werd EFSI bekend om zijn truck en buslijnen in HO schaal. Vroege vrachtwagens waren Nederlandse DAF's maar een Mercedes Benz cabine lange en korte wielbasis en een Commer bestelwagen waren ook gewoon. Gevarieerde soorten werden gezien, vaak van Nederlandse of Europese Europese producten zoals Philips, KLM luchtvaartmaatschappijen, Miele apparatuur, Intertrans Freight Logistics en Libeltex non-woven materialen EFSI Made in Holland. Andere internationale bedrijven zoals Exxon Escorenes, Pirelli, Hurlimann Beer, Chiquita Bananas en Safeway Foods waren ook klaar. Een vrachtwagen, een FIAT bestelwagen met schuifdeur werd vaak gezien met auto advertenties FIAT of Citroën of met politie. Eén bus, een Bova Futura, is gemaakt in minstens 15 verschillende soorten.

Vroege vrachtwagens werden geproduceerd met een basis onopgesmukt zwart wielontwerp, terwijl later een driehoekig chroomwiel werd gebruikt dat veel op een Majorette ontwerp leek. De verpakking in de jaren tachtig was simpel, omdat de trucks werden gehouden in dunne plastic containers met een EFSI identificatiesticker aan de onderkant van de container. Later werd meer ontwerp en kleur op een kartonnen blister aangebracht, maar de presentatie was nog eenvoudiger dan die van meer ontwikkelde diecast bedrijven meestal was er geen bedrukking op de achterkant van de blisterkaart. Een interessant aspect van de verpakking was het achtzijdige STOP bord in rood dat te zien was op de blisterverpakkingen voor EFSI Toys. Het bord, dat er direct naast staat, lijkt een waarschuwing dat het speelgoed onveilig is voor kinderen onder een bepaalde leeftijd. De meeste EFSI speelgoedjes zijn voorzien van het stempel Holland of Made in Holland. Blister verpakkingen voor kleinere vrachtwagens en auto's werden afwisselend gemarkeerd als Efsi RevWheels, Efsi Toppers of Efsi Plus.

Rond 1988, kennelijk toen het programma voor gehandicapte mijnwerkers werd stopgezet, werd de bedrijfsnaam gewijzigd in Holland Oto, dat nog steeds in bedrijf is, en moderne modellen van vrachtwagens, bussen en landbouwvoertuigen maakt. Tegenwoordig is het hoofdkantoor van Holland Oto gevestigd in Weert, net ten zuidoosten van Eindhoven, maar ten noorden van het Heerlen huis van de voormalige Efsi-vestiging in Limburg. Hoewel eerdere Efsi verpakkingen wit of geel waren of een combinatie van beide, waren de Holland Oto voertuigen over het algemeen dezelfde producten, maar nu in een blauw en oranje pakket.

Holland Oto had connecties met Nederlandse AHC, en heeft vandaag dus connecties met de JOAL en Pilen bedrijven in Spanje. In 1980 introduceerde Pilen S.A. nieuwe voertuigen. Dit waren de voormalige Model Ts rebadged en enkele van de typische Efsi HO trucks hoewel opnieuw ontworpen door Pilen met het aanzienlijke talent van dat bedrijf voor diecast verfijning. Naast Joal is Holland Oto tegenwoordig aangesloten bij of eigenaar van Universal Hobbies, Motorart diecast cars en bouwvoertuigen, HiSpeed ​​diecast classic-voertuigen en Kids Globe Farming speelgoed Holland Oto Miniaturen 2010.

   

 

Model auto Plaatsnaam
www.raysautos.nl Amersfoort
www.geerligsdejong.com Doetinchem
www.wentinkhobby.nl Arnhem
www.toms.nl Purmerend
www.autopassion.nl  Haarlem
www.automodellen.nl Doetinchem
www.autoshophetstuurwiel.nl  Assen
www.automobiliahaarlem.nl Haarlem
www.schuitenminiaturen.nl  Rotterdam
www.autolandhilversum.nl Hilversum
www.qualityscales.nl Stadskanaal
www.vos-api.nl Apeldoorn
www.pijp-lines.nl Enschede
www.hobbycar.nl Tilburg
www.interhobby.nl Nijmegen
www.jadaclub.com Nederland

 

Home