|
|||
Home |
Onderdelen | Plaatsnaam |
www.usa2ned.com | |
http://hagemancarparts.com | Doorn |
http://www.catalina.nl | Zwalmen |
www.parts-n-stuff.com | Nootdorp |
www.cpusaparts.com | Belfeld |
Forums |
www.dtbweb.nl |
Dodge clubs en verenigingen |
www.dtbweb.nl |
Geschiedenis van Dodge De broers John en Horage Dogde waren als kind al door mechaniek gepassioneerd. Na in Detroit in een fabriek van scheepsmotoren te hebben gewerkt richtten ze in 1887 een fietsbedrijf , Dodge Brothers Bicycle & Machine Factory, op. Beiden vulden elkaar hiervoor goed aan. John was het meest geïnteresseerd in het commerciële, Horace in het technische. Ze waren ook harde werkers en het bedrijf boekte al snel succes. In 1901 begonnen ze ook motorfietscomponenten te produceren. Ze ontmoetten ook Ransom Old, de oprichter van Oldsmobile, die hen in onderaanneming de ééncilinder van zijn nieuwe auto liet bouwen. Die auto had succes en de onderneming van John en Horace werd de grootste motorenproducent ter wereld. In 1903 werd ook Ford klant voor de bouw van onderdelen van de Ford Model A. Omdat Henry Ford de eerste bestelling niet kon betalen kregen John en Horace voor 10 procent aandelen in de jonge autobouwer en belangrijke posities in de raad van bestuur. Het gigantische succes van de T Ford maakte van de broers miljonairs. Begin jaren 1910 wilde Henry Ford herstructureren om minder geld aan de aandeelhouders te hoeven uitkeren. De Dogdes hadden het wel gehad met de man en kondigde aan dat ze uit de raad van bestuur zouden stappen en een eigen auto gaan bouwen. De woedende Ford verdubbelde het loon van zijn werknemers, verlaagde zijn prijzen en investeerde in zijn tractorfabriek om maar geen dividenden meer te hoeven uitkeren. De aandeelhouders begonnen in 1917 een rechtszaak die in 1919 eindigde toen Ford de aandelen van de Dodges terugkocht. In 1914 richtten de broers The Dodge brothers motor vehicle company op en introduceerden hun eerste auto. De auto had een 3,5 liter van 40 pk en kostte 785 USD. Dat was veel meer dan de T-Ford maar de Dodge was wel moderner dan de uit 1908 daterende T. De auto had succes en het eerste jaar werden reeds 45.000 exemplaren gebouwd. Het merk Dodge kreeg al snel een naam voor de betrouwbaarheid van haar auto's. Die betrouwbaarheid deed ook het Amerikaanse leger voor Dodge kiezen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Dodge produceerde legervrachtwagens tijdens de oorlog die ook door het Franse leger werden ingezet. In 1918 kreeg het bedrijf een erekruis van Frankrijk. In 1920 waren reeds 140.000 Dodges geproduceerd en groeide het merk uit tot de op één na grootste constructeur in de Verenigde Staten, na Ford. In januarie dat jaar stierf John Dodge aan een longontstekingen in december stierf Horace Dodge aan griep en levercirrose. Frederik Haynes nam de leiding over Dodge Brothers over tot de weduwes van de broers, Anna en Matilda, het voor 146.000.000 USD, destijds het grootste overnamebedrag uit de geschiedenis, verkochten aan Dillon, Read & Company die hierbij General Motors overtrof. Op 31 juli 1928 werd het bedrijf doorverkocht aan Chrysler voor 175.000.000 USD. Nadat Chrysler de Britse Rootes Group en het Franse Simca in 1967 overnam en er Chrysler Europe mee vormde werd de merknaam Dodge in Europa gebruikt voor lichte bedrijfsvoertuigen die voorheen Commer en Karrier hadden geheten. Ook de pick-up en bestelwagenversies van de Simca 1100 heetten vanaf dan Dodge. In de jaren zeventig kwam Chrysler in zware financiële problemen. Chrysler Europe ging in 1977 ten onder en werd in 1978 voor symbolische bedrag van 1 dollar verkocht aan Peugeot. De fabriek werd verkocht aan Renault dat de Dodge-vrachtwagens verkocht als Renaults en ze uiteindelijk uitfaseerde. De fabriek werd uiteindelijk een motorenfabriek. In 1998 kwam Dodge samen met Chrysler in handen van het Duitse Daimler Chrysler. |
Dodge modellen en gebouwd van en tot en met. |
Dodge Coronet 1949 tot 1952 |
Dodge Coronet 1953 tot 1954 |
Dodge Coronet 1955 tot 1956 |
Dodge Coronet 1957 tot 1959 |
Dodge Coronet 1965 tot 1970 |
Dodge Meadowbrook 1949 tot 1954 |
Dodge 1955 1955 tot 1956 |
Dodge Sierra 1956 |
Dodge L Femme 1955 tot 1956 |
Dodge Polara 1960 tot 1961 |
Dodge Polara 1962 tot 1964 |
Dodge Polara 1965 tot 1968 |
Dodge Polara 1969 tot 1973 |
Dodge Dart 1960 tot 1961 |
Dodge Dart 1962 |
Dodge Dart 1963 tot 1966 |
Dodge Dart 1967 tot 1976 |
\ |
Dodge Aspen 1976 |
Dodge 880 1962 tot 1965 |
Dodge 330 1963 tot 1964 |
Dodge 440 1963 tot 1964 |
Dodge Monaco 1965 tot 1968 |
Dodge Monaco 1969 tot 1973 |
Dodge Monaco 1974 tot 1977 |
Dodge Monaco 1977 tot 1978 |
Dodge Charger 1966 tot 1967 |
Dodge Charger 1968 tot 1970 |
Dodge Charger 1971 tot 1974 |
Dodge Super Bee 1968 tot 1970 |
Dodge Coronet Super Bee 1968 tot 1971 |
Dodge Challenger 1970 tot 1974 |
Dodge Charger Super Bee 1971 |
Dodge Diplomat 1977 tot 1979 |
Home |