BMW oldtimer pagina

 
Home

 

Onderdelen Plaatsnaam
www.broveclassics.nl  Leek
www.artaparts.nl Emmen
www.e30parts.nl Kwakel
www.schmiedmann.nl Uithoorn
www.offenga.nl Franeker
www.bumperworld.nl Sevenum

 

BMW forums
www.bmwforum.nl

 

BMW clubs en verenigingen
http://bmw02club.nl
www.bmwclubnederland.nl
www.bmwklassiek.nl

 

Geschiedenis van BMW
 
Het automerk BMW is al vele jaren een zeer bekend merk, met klasse en uitstraling. Het Duitse merk kent haar roots in de zuid-Duitse deelstaat Beieren. Rond 1916 begon de zogenaamde BFW (Bayerische Flugzeug Werke) met de bouw van vliegtuigmotoren. In 1922 is de naam veranderd naar de Bayerische Motoren Werke, BMW dus. Na de Eerste Wereldoorlog was het verboden in Duitsland om nog langer gevechtsvliegtuig motoren te maken, zodoende is BMW overgestapt na andere soorten motoren, namelijk motoren voor motorfietsen en schepen. In deze beginjaren bouwde BMW haar goede naam op als leverancier van kwaliteitsmotoren. In 1929 kocht BMW de Dixi-fabriek op, waar al jaren auto’s werden geproduceerd. Na enkele jaren voorbereiding kwam BMW in 1932 met haar eerste model op de markt.
 
Het eerste model van BMW was nog gebaseerd op de Dixi-modellen. In de eerste jaren verkocht BMW niet bijster veel auto´s. De eerste series waren de 303, 309, 315 en 319. De laatste drie modellen hadden respectievelijk 900 cc, met een viercilindermotor, en 1500 cc en voor die tijd al een behoorlijke grote 1900 cc motor, met een zescilindermotor.

In 1936 kwam BMW voor het eerst met een sportief type, de BMW 326. Hiermee wilden ze de strijd aangaan met andere gerenommeerde merken. In de periode van 1936-1941 wist BMW ongeveer 15.000 auto’s van dit type te verkopen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is de verkoop van de auto’s sterk gedaald en werd de fabriek van BMW volledig afgebroken door de Russen. Desondanks wist BMW door de oorlogsindustrie het hoofd boven water te houden.

In de jaren ’50 en ’60 bleef het voor BMW moeilijk om overeind te blijven in de autowereld. De productie was vooral gericht op dure en grote auto’s en daardoor viel de verkoop tegen. Maar in de jaren ’70 begon BMW zich te richten op de duurdere middenklassers, wat een gouden greep bleek te zijn. De 3-serie werd de doorbraak van BMW in de internationale markt en gaf BMW de status van één van de meest toonaangevende automerken ter wereld.

In de daaropvolgende jaren verliep het voorspoedig met de Duitse autofabriek. Midden jaren ´90 besloot BMW het Engelse Rover over te kopen, wat een groot fiasco werd. De verkoop van Rover auto´s bleef totaal achter bij de verwachtingen. Wat BMW hiermee wel binnen haalde was het recht op de productie van Mini, die jaren later zeer succesvol terug op de markt is gezet.

In ´98 heeft BMW ook Roll´s Royce opgekocht, in 2000 werd Rover weer verkocht en in 2002 bracht BMW de Mini weer terug op de markt, waarvan de Mini Cooper nu nog steeds zeer goed verkocht wordt. Intussen werden ook de bekende 5-serie en 7-serie geïntroduceerd en types als de Z3 en de X5.

Ook in het racewereldje weet BMW successen te boeken. De eerste jaren richtte BMW zich vooral op de toerwagenklasse, maar de laatste jaren heeft BMW ook een Formule 1 team. Het seizoen 2007 was voor BMW een zeer succesvol seizoen. BMW eindigde namelijk tweede in het constructeurskampioenschap met de rijders Nick Heidfeld en Robert Kubica.

 

 
BMW Isetta 1955 tot 1962
    
BMW Isetta

 

BMW 600 1957 tot 1959    productieaantal 34.813
  
BMW 600

 

BMW 503    productieaantal 413 en 507    productieaantal 252  1956 tot 1959
  
BMW 503                                   BMW 507

 

BMW 501 1952 tot 1962 en 502 1954 tot 1964
      
BMW 501                                                                                BMW 502

 

BMW 1500 1962 tot 1966    productieaantal 32.807  en 1800 sedan 1964 tot 1971
 
BMW 1500 en 1800 sedan

 

BMW 700 1959 tot 1965    productieaantal 188.211
    
BMW 700                                     coupe                                        cabrio

 

BMW 3200 CS 1962 tot 1965    productieaantal 603
  
BMW 3200 CS

 

BMW 2000 Sedan 1966 tot 1972 en 2000 C en CS coupe 1965 tot 1969
    
BMW 2000 Sedan                      Coupe

 

BMW 1600 GT 1967 tot 1968    productieaantal 1255
  
BMW 1600 GT

 

BMW glas 3000 v8 1966 tot 1968    productieaantal 389
 
  
BMW glas 3000 v8

 

BMW 02 1971 tot 1973
    
BMW 02                                                                                   Cabrio

 

BMW 02  2002 EN TOURING 1968 tot 1975
    
BMW Touring                              BMW 2002

 

BMW  E 9 1968 tot 1975    productieaantal 30.546
  
BMW  E 9

 

BMW E3 1968 tot 1977    productieaantal 221.991
  
BMW E3

 

BMW 02 1973 tot 1977
  
BMW 02

 

BMW E 21 1975 tot 1983    productieaantal 1.364.039
    
BMW 21                                                                                       Baur

 

BMW 5 serie E 12 1972 tot 1976  1976 tot 1981    productieaantal 699.094
 
BMW 5 serie E 12

 

BMW M1 1979 tot 1981
  
BMW M1

 

BMW 6 serie  E 24 1976 tot 1989    productieaantal 86.216
  
BMW 6 serie  E 24

 

BMW 7 serie E 23 1977 tot 1986    productieaantal 285.029
  
BMW 7 serie E 23

 

BMW 5 serie E 28 1981 tot 1989    productieaantal 722.328
  
BMW 5 serie E 28

 

BMW E 30 1982 tot 1994
    
BMW E 30                                   Touring                                         Cabrio

 

Home