Auto vraagbaak

 
Home

       

                                                                                                                      

 

 

Deze pagina staat vol met handige informatie over het reparen van onze oldtimers

 

Check list apk Koeling informatie pagina
lpg informatie pagina Smering motor informatie pagina
Automaat informatie pagina Turbo en charger informatie pagina
Dynamo informatie pagina Stuurinrichting informatie pagina
Startmotor informatie pagina Airco informatie pagina
Carburateur informatie pagina Differentieel informatie pagina
Remmen informatie pagina Auto elektrische systemen informatie pagina
Ontsteking informatie pagina Auto schema inbouw handleiding elektra elektronica
Injectiesystemen informatie pagina  

 

Zelf onderhoud en reparatie plegen aan de auto

 

Alles over metaal en ontlakken Alles over uitdeuken
Alles over lassen Alles over plamuren en schuren
Alles over roest Alles over aluminium polijsten

 

Vacuum meting motor Compressie meting motor

 

Waar op letten aanschaf  2e hands auto

 

Auto meters inbouwen en aansluiten

 

Oldtimer uitgebrand tips om te voorkomen

 

Technische woordenboek Nederlands-Engels
Omreken tabellen

 

Motor problemen

Startmotor draait niet rond en de lampen gaan minder branden                                            

1 Accu leeg
2 Accu defect
3 Verbinding met de accu gecorrodeerd of niet goed vast
4 Startmotor defect

Startmotor draait niet rond maar de lampen blijven branden

1 Startmotorrelais of de startmotor zelf defect
2 Contactslot defect
3 Draad van contactslot naar startmotor los of onderbroken
4 Bij automatische transmissie niet in N of P stand/startblokkeerschakelaar defect of foutief afgesteld

Motor draait rond maar slaat niet aan

1 Ontsteking niet goed afgesteld (bougies vonken wel)
2 Onderdelen van het hoogspanningsgedeelte defect (bougies vonken niet)
3 Carburateur krijgt geen brandstof
4 Motor is verzopen (heeft teveel brandstof gehad)

Startmotor draait maar de motor niet

1 Rondsel van de startmotor klemt in zijn geleider
2 tanden van het ronsel en de starterkrans gebroken of versleten

Koude motor slaat af bij stationair draaien

1 Choke niet goed afgesteld
2 versneld stationair toerental te laag afgesteld

Warme motor slaat af bij stationair draaien

1 Stationair toerental te laag afgesteld
2 De chokeklep blijft hangen
3 Contactpunten niet goed afgesteld
4 Motor zuigt valse lucht aan

5 Motor krijgt te veel benzine

Motor loopt onregelmatig stationair

1 Stationair mengsel is niet goed (te arm of te rijk)
2 Ontsteking staat niet goed afgesteld
3 Bougies zijn vervuild verkeerd afgesteld of versleten
4 Luchtfilter verstopt
5 Motor zuigt valse lucht aan

Motor hapert of slaat af bij gas geven

1 Acceleratiepomp werkt slecht of is defect
2 Choke werkt niet goed of blijft hangen
3 Luchtfilter verstopt

Motor loopt stoterend en/of slaat over

1 Motor krijgt te veel brandstof
2 De klepspeling is te groot

3 Water in de carburateur
4 Motor zuigt valse lucht aan
5 Ontsteking staat niet goed afgesteld
6 Hoogspanningskabel(s) beschadigd/stroomverdelerkap gescheurd
7 Bougies defect of versleten
8 Ontstekingscondensator defect

Motor trekt slecht en levert onvoldoende vermogen

1 De ontsteking staat niet op tijd
2 De motor krijgt te weinig brandstof
3 Te weinig compressie door motorslijtage of door lekke koppakking
4 Klepspeling te groot
5 Een of meerdere kleppen verbrand
6 Vervroegingsmechanisme van ontsteking defect

De motor pingelt

1 Verkeerde brandstof
2 De ontsteking staat niet op tijd
3 Motor wordt te heet
4 Bougies worden te heet (verkeerde bougies)
5 Overmatige koolaanslag in de verbrandingsruimten

Motor blijft na het afzetten van het contact doorlopen

1 De motor wordt te heet
2 Bougies worden te heet (verkeerde bougies)
3 Overmatige koolaanslag in de verbrandingsruimten

Motor komt niet op temperatuur

1 Thermostaat defect (sluit niet meer) of verkeerde thermostaat gemonteerd

Motor wordt te heet

1 Te weinig koelvloeistof in het koelsysteem
2 V-snaar van de waterpomp niet strak genoeg gespannen
3 Radiateurdop defect of van verkeerde type
4 Radiateur verstopt
5 Thermostaat defect (opent niet of te laat)

6 Elektrische ventilator of diens thermostatische schakelaar defect
7 Ontsteking staat niet goed
8 Te laag olieniveau
9 Het aanlopen van de remmen

Motor wordt te heet en er borrelen steeds luchtbellen in de radiateur

1 Koppakking doorgeslagen
2 De cillinderkop is gescheurd

Hoog olieverbruik uitlaatrook is blauw

1 Versleten zuigerveren
2 klepsteelrubbers versleten
3 klepgeleiders versleten


Lage oliedruk

1 Laag olieniveau
2 Defect in de zender
3 Draad naar de zender onderbroken
4 Motor oververhit
5 Oliedruk ontlastklep defect
6 Versleten oliepomp of de bevestiging is los geraakt
7 Versleten drijfstanglagers
8 Oliefilter verstopt

Hoog brandstofgebruik

1 Verstopt of vuil luchtfilter
2 Lek in carburateur brandstofpomp of brandstofleiding
3 Versleten carburateur
4 Onstekingstijdstip niet correct
5 Carburateur niet goed afgesteld
6 Verkeerde werking van de choke
7 Klepspeling onjuist
8 Elektrodenafstand bougies onjuist
9 Bandenspanning onjuist
10 Het aanlopen van de remmen
11 Verkeerde bougies gemonteerd


Onvoldoende brandstoftoevoer of een arm mengsel

1 Ventilatie brandstoftank verstopt
2 Gedeeltelijk verstopte filters in pomp of carburateur
3 Klepzitting van brandstofpomp onjuist
4 Membraam van brandstofpomp lekt of is beschadigd
5 Beschadigde pakking in brandstofpomp
6 Loszittende verbi9ndingen
7 Scheur in brandstofleiding
8 Inlaatspruitstukpakking lekt aan zijde van het blok of carburateur
9 Stationaire afslagklep defect
 

 

 

Koppeling en schakelen problemen

Lawaai bij de koppeling met het wegrijden

1 Druklager is in ernstige mate versleten

Slippende koppeling

1 koppelingsplaat in bijzondere mate versleten

Uit de versneling schieten

1 Borgpen van schakelas versleten
2 Slappe drukveer

Moeilijk inschakelen van de versnelingen

1 Stangenstelsel niet correct afgesteld
2 Koppelingskabel niet goed afgesteld

 

 

Rem problemen

Remwerking is slecht terwijl de pedaaldruk goed aanvoelt

1 Voeringen schijven of trommels erg versleten of groeven
2 1 of meer wielremcillinders blijven hangen
3 Remvoeringen verontreinigd met olie
4 Rembekrachtiger werkt niet

Scheeftrekken van de wagen bij remmen

1 Remblokken of voeringen aan 1 kant met olie verontreinigd
2 Wielremcillinders blijven aan 1 kant gedeeltelijk of geheel hangen
3 Remschijven zijn niet gelijk
4 Ongelijke slijtage tussen de rechter en linker kant van de wielremcillinders

Pendaal voelt sponzig bij het remmen

1 Er bevindt zich lucht in het remsysteem

Pedaal voelt veerkrachtig aan bij remmen

1 Remvoering heeft zich nog niet gezet bij het vervangen
2 Hoofdremcillinder zit los
3 remankerplaat acher zitten los
4 Erge slijtage van de trommels veroorzaakt vervorming bij het remmen
5 schijven slingen

Geen weerstand bij het remmen

1 Lek in het hydraulische systeem
2 zuigercups in de hoofdremcillinder versleten
3 1 van de wielremcillinders lek
 

 

 

Wielophanging stuurinrichtingen aandrijfas problemen

Buitengewone stuurspeling

1 Slijtage in stuuroverbrenging stuurhuis en stuurkoppeling

Naar 1 zijde trekken of dwalen

1 Slijtage in de stuuroverbrenging stuurhuis en stuurkoppeling
2 Wieluitlijning niet juist
3 Voorwiellagers zitten los of zijn versleten
4 Versleten stuurkogels

Besturing te zwaar of te strak

1 wieluitlijning niet juist
2 Buitengewone slijtage of vastlopen van 1 of meer verbindingen van de stuurinrichting of wielophanging
3 Buitengewone slijtage van het stuurhuis
4 Gebrek aan smerende werking

Wielen schommelen en trillen

1 Wielen niet in balans
2 Wielen beschadigd
3 Wieluitlijning niet juist
4 Slijtage in de stuurinrichting
5 Slijtage in de kogels van de ophanging
6 Versleten koppelingen van de aandrijfas

Buitengewoon scheefhangen en wentelen bij bochten en remmen

1 Defecte schokdempers
2 Gebroken veren

 

 

Elektrische problemen

Brandstofmeter geeft geen aanwijzing

1 Benzine tank leeg
2 Elektrische kabel tussen de zend eenheid en de meter maakt massa of zit los
3 Huis van de brandstofmeter niet geaard
4 Bedrading naar brandstofmeter onderbroken
5 Brandstofmeter defect

Brandstofmeter geeft continu de maximale aanweizing

1 Elektrische kabel tussen de zend eenheid en de meter maakt massa of zit los

Claxon werkt continu

1 Drukknop van de claxon is geaard of blijft hangen
2 Bedrading van de claxon naar de drukknop is geaard

Claxon werkt niet

1 Kapotte zekering
2 Loszittende of gebroken draden of aansluitingen
3 Claxon defect (inwendig)


Accu ontlaad zich binnen enkele dagen

1 Accu inwendig defect
2 Het niveau van de elektrolyt is te laag
3 Ventilatorriem slipt
4 Accuklemmen zitten los of zijn gecorrodeerd
5 Defecte dynamo (laadt onjuist op)
6 Kortsluiting in verlichtingscircuit waardoor de accu wordt ontladen
7 Spanningsregelaar werkt niet correct

Accu lampje weigert uit te gaan, de accu loopt in enkele dagen leeg

1 Ventilatorsnaar zit los slipt of is gebroken
2 Borstels versleten blijven hangen gebroken of vuil
3 Borstelveren zwak of gebroken
4 Defecte dynamo

Lampen willen niet aangaan

1 Zekering kapot
2 Als de motor niet draait accu leeg
3 Lamphouder verbrand of kapotte lampjes
4 Bedrading zit los of is gebroken
5 Lichtschakelaar maakt korsluiting of is defect

Lampen knipperen aan en uit bij slecht wegdek

1 Accuklemmen of massa aansluiting los
2 Lampen geen goede massa
3 Defecte contacten in lampschakelaar

Ruitenwissermotor werkt niet

1 Doorgeslagen zekering
2 Draadaansluitingen zitten los of zijn gebroken
3 Borstel ernstig versleten
4 Anker versleten of defect
5 Defecte veldwikkelingen


Ruitenwissermotor werkt uiterst langzaam en vraagt veel stroom

1 Collector vuil vet of ingebrand
2 Anker ernstig versleten of defect

Ruitenwissermotor werkt langzaam en neemt weinig stroom op

1 Borstels ernstig versleten
2 Collector vuil vet of ingebrand
3 Anker ernstig versleten of defect

Alle elektrische accessoires werken niet

1 Hoofdzekering doorgeslagen

Centrale deurvergrendeling werkt niet

1 Kapotte zekering
2 Hoofdschakelaar defect
3 Relais defect
4 Gebroken of loszittende draad

Elektrische bediende ruiten werken niet of alleen omhoog of omlaag

1 Defecte schakelaar
2 defect in de motor
3 Relais defect
4 Kapotte zekering
5 Regelaar defect
6 Gebroken of loszittende draad

 


 

Automatische transmissie problemen

Automatische transmissie doet het niet meer

1 Koppelomvormer defect
2 Olie pomp automaat defect
3 Te weinig olie in de bak
4 Sterk vervuild filter
5 Aanzuigbuis van filter los
6 automaat versleten

Automaat slipt door

1 Te weinig olie in de bak
2 automaatbak versleten

Automaat verbruikt veel olie

1 Pakking lek
2 Leiding van olie koeler lek
3 Lek bij koeler in de radiator

Kick down van automaat werkt niet

1 Vacuum aansluiting onderbroken naar automaatbak

 

Home