Auto stuurinrichting informatie pagina

 
Home

       

 

                 

1 Stuurwiel en kolom 19 DraagRing
2 Moer 20 Vulplaat
3 Getande ring 21 Splitpen
4 Vlakke ring 22 Onderste afscherming, lager positioneerder en worm afstelschroef
5 Bout waarmee stuurkolom houder aan het instrumentpaneel zit  23 Rol lager
6 Montageschroef stuurkolom aan stuuras 24 Bovenste pakking worm lager
7 Borgplaat 25 Rol lager
8 Vlakke ring 26 Stuurhuis
9 Schroef van het deksel 27 afdekschroef van olie vul en aftap opening
10 Getande ring 28 Excentrische bus
11 Deksel 29 Bovenste afdichting
12 Pakking 30 Worm
13 Pen 31 Getande ring
14 Moer 32 Vlakke ring
15 Vlakke ring 33 Onderste afdichting
16 Sector afstel schroef 34 Stuurarm
17 Worm 35 Zelfborgende moer
18 Worm  

 

1 Hulparm
2 Rubberen bussen van de hulparm
3 Verbindingsstang
4 Spoorstang
5 Kogelgewrichten in een paar met linkse en rechtse draad
6 Hulpstuurhuis

 

1 Stuurarm as axiale speling afsteller
2 Borgmoer
3 Draagring
4 Vulplaat
5 Excentrische bus
6 Bus afstelplaat
7 Borgmoer bus afstelplaat
8 Stuurarm
9 Onderste afdichting stuurarm as
10 Bovenste afdichting
11 Sector
12 Worm
13 Olie vulopening en niveau plug

 

Stuurinrichting

Een stuurinrichting is een systeem waarmee men een voertuig kan besturen. De stuurinrichting zorgt ervoor dat de bewegingen van het stuurwiel door de bestuurder wordt overgebracht op de wielen, waardoor het voertuig van richting kan veranderen.

Een stuurinrichting bestaat uit de volgende onderdelen

Stuurwiel: hiermee wordt door de bestuurder de stuurinrichting in werking gesteld. Stuuras: hieraan is het stuurwiel bevestigd, De draaiende beweging van het stuurwiel wordt via de stuuras overgebracht naar de stuurarm, de stuurarm brengt deze beweging over naar het stuurhuis. Steunbuis: de steunbuis is een buis die de stuuras omhult. De steunbuis kan door middel van een mechanisme verstelbaar zijn. Stuurhuis: dit is een metalen huis waarin de overbrenging zit die de draaiende beweging van de stuuras omzet in een sturende beweging. Stangenstelsel: het stangenstelsel brengt de sturende beweging van het stuurhuis over naar de wielen. Dit stangenstelsel bestaat uit:

De pitmanarm

De stuurstang

De spoorstang

De stuurarm

De fusee-armen

Fusees en fuseepennen maken het zwenken van de wielen mogelijk.

De stuurbekrachtiging

Dankzij de stuurbekrachtiging bedraagt de benodigde kracht op het stuur om een middelgrote wagen langs een scherpe bocht te sturen slechts 5 tot 10 kg.

Bovendien levert stuurbekrachtiging een bijdrage tot de veiligheid. Bij een gewoon stuur kan het stuurwiel uit de handen van de bestuurder worden gerukt bij een klapband. Stuurbekrachtiging stelt de bestuurder in staat een slip snel te corrigeren en het voorkomt ook het terugslaan van de banden op het stuur.

Voor de meeste stuurbekrachtigingen wordt een hydraulische vloeistof gebruikt. Wanneer het stuur in de 'neutrale' stand staat, gaat de olie door twee poorten van gelijke afmeting naar een cilinder. Hierin wordt een gelijke druk uitgeoefend op beide zijden van de zuiger die met het stuurmechanisme is verbonden. Ook bij het remmen maakt men gebruik van een hydraulisch systeem.

Bij verdraaiing van het stuurwiel wordt eerst enige vrije slag benut om de ene poort te openen en de andere te sluiten. Daarna oefent de vloeistof druk uit op een zijde van de zuiger, waardoor het stuurmechanisme in de gewenste richting wordt verplaatst. De druk die de vloeistof op de zuiger uitoefent is afhankelijk van de kracht die de bestuurder op het stuurwiel aanwendt.

Werking

Het stuurhuis van een hydraulische stuurbekrachtiging bevat twee zuigers die met stangen verbonden zijn aan de wielen. Aan de automotor zit een oliepomp welke met een riem vanaf de krukas wordt aangedreven en olie onder druk vanuit een olietank naar het stuurhuis pompt. Het stuurwiel regelt via een klep in het stuurhuis de hoeveelheid olie die naar de zuigers wordt gestuurd die uiteindelijk de wielen naar links en rechts doen bewegen. De olie komt vanuit het stuurhuis weer terug in het reservoir. Bij rechtuitrijden of een kleine stuuruitslag stroomt de meeste olie via een omleiding. Het alternatief zou zijn om de pomp pas te starten als het stuur beweegt, maar het is onmogelijk om dit snel genoeg te doen. Dit geldt ook bij modernere systemen waar de pomp niet rechtstreeks door de motor maar door een elektromotortje wordt aangedreven; daarom gebruiken de nieuwste systemen helemaal geen hydrauliek meer: een elektrische bekrachtiging kan in miliseconden op gang komen. Volgens fabrikanten levert het overstappen naar een elektrisch systeem zelfs een brandstofbesparing tot vijf procent op.

   

Nadelen

De pomp van hydraulische bekrachtiging loopt ook bij rechtuit rijden met de motor mee en verbruikt op die manier vermogen en dus brandstof. Een elektrisch systeem verbruikt energie die uiteindelijk door de dynamo en dus door de motor geleverd wordt. Volledig elektrische systemen zijn veel zuiniger doordat ze alleen stroom gebruiken als er gestuurd wordt.

Een volledig hydraulisch systeem kent veel onderdelen die aan de distributiezijde van de motor zitten, waar ook al de dynamo, rembekrachtiging en airco zitten. Dat kost de ontwerper en de monteur hoofdbrekens, maakt het systeem kwetsbaar en kost gewicht en ruimte.

Door (te)veel bekrachtiging neemt het gevoel in het stuur af, wat ´sportieve´ bestuurders als een nadeel ervaren.

Het stuur kan ook verdraaid worden als de auto stilstaat, wat tot slijtage van de banden kan leiden.

 

Home