Auto meters inbouwen aansluiten VDO Raid HP Auto Meter

 
Home

 

 

Auto meters inbouwen en aansluiten

Meters stellen je in staat je rijstijl, het brandstofgebruik, en de conditie van de motor en het stroomcircuit continu te bewaken, je kan ze aan de hand van de aansluitschema,s op deze pagina zelf installeren.

 

Je kan de meters in je dashboard monteren doormiddel van een gatenzaag.

   

 

Er zijn ook meterhouders te koop om je meters in te monteren, er zijn verschillende meterhouders te koop.

       

 

Voltmeter aansluiten/inbouwen
Ampèremeter aansluiten/inbouwen
Watertemperatuurmeter aansluiten/inbouwen
Vacuümmeter aansluiten/inbouwen
Turbodrukmeter aansluiten/inbouwen
Oliedrukmeter aansluiten/inbouwen
Olietemperatuurmeter aansluiten/inbouwen
Toerenteller aansluiten/inbouwen
Benzinemeter aansluiten/inbouwen
Klok aansluiten/inbouwen
Transmissie temperatuurmeter aansluiten/inbouwen
Differentieeltemperatuurmeter aansluiten/inbouwen
Cilinderkop temperatuurmeter
Motor urenteller

 

Auto meter te koop

www.route-53.com

www.nlpower.com

www.autostyle.nl

www.conrad.nl

www.24parts.nl

www.jps-tuningshop.com

 

 

Voltmeter aansluiten/inbouwen

 

 

 

 

 

Een voltmeter informeert je permanent over de conditie van de dynamo en de accu, als de motor niet draait staat de wijzer tussen de 12 en 13 volt, je accu is nu goed, staat de wijzer met de motor uit tussen de 6 en 12 volt, dan is de spanning te laag, je moet dan zeker de conditie van je accu controleren.
Een accu en dynamo in optimale conditie moet rijdend tussen de 13.8 en 14.8 volt meten, een hogere stand wijst op overladen, hij moet na enkele minuten weer terugzakken, anders wordt het tijd om de spanningsregelaar en dynamo te controleren.

 

Voltmeter aansluit schema

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ampèremeter aansluiten/inbouwen

 

 

 

 

 

Een ampèremeter toont u of de accu oplaadt of ontlaadt en hoeveel stroom de verschillende verbruikers afnemen, zoals achteruitverwarming, mistlampen, kachelmotor ruitenwissermotor enz.
Zodra de accu ontlaadt slaat de wijzer van de meter naar de (-), je kan dit via je toerenteller controleren bij 1500 omwentelingen per minuut.
Als de meter al eerder uitslaat zonder veel ingeschakelde verbruikers, dan is er meestal wat mis met de spanningsregelaar of dynamo.
Staan veel grote verbruikers ingeschakeld dan zie je bij een stationair toerental de wijzer toch naar de (-) gaan, zodra je gas geeft levert de dynamo meer stroom en slaat de wijzer uit naar de (+).
Bij een goed functionerende stroomcircuit moet de ampèremeter altijd iets naar de plus uitslaan.

 

Ampèremeter aansluit schema

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Watertemperatuurmeter aansluiten/inbouwen

 

 

 

 

 

Op deze meter kan je precies de temperatuur van de koeling in je motorblok aflezen, de meter krijgt zijn gegevens door via een sensor die rechtstreeks in het motorblok kan worden gedraaid.
Ook is het mogelijk de voeler in een speciaal waterslangkoppeling te monteren waarlangs de koeling circuleert.

 

     

Je kan de sensor plaatsen waar je oude sensor zat, wil je ook je oude sensor behouden kan je kiezen voor een adapter en beide in de adapter plaatsen, er is nog een mogelijkheid en dat is een adapter tussen je koelslang plaatsen, zie laatste 2 foto,s boven.

 

 

Watertemperatuurmeter aansluit schema

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vacuümmeter aansluiten/inbouwen

 

 

 

 


Een vacuümmeter geeft je een indicatie van het brandstofverbruik tijdens de rit, Als je motor in top conditie draait, staat de wijzer in het vlak tussen de groene en de rode zone.
In feite meet een vacuümmeter de compressie van je motor en wordt daarom vacuümmeter genoemd.

 

   

Het vacuüm slangetje sluit je aan achter op de meter, de andere kant van het slangetje komt op de vacuümslang te zitten van je vacuüm vervroeger van je ontsteking via een T stuk.

 

Vacuümmeter  aansluit schema

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Turbodrukmeter aansluiten/inbouwen

Met een turbodrukmeter kan controleren of je turbo, wastegate en inlaattraject normaal werkt.

 

De vacuümslang sluit je aan zoals op de tekening hierboven.

 

Turbodrukmeter aansluit schema
 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Oliedrukmeter aansluiten/inbouwen

 

 


 

 

Een oliedrukmeter geeft je een indicatie over de oliedruk in het motorblok, is je oliedruk te laag, controleer dan je oliepomp, het kunnen ook zeer versleten lagers zijn.

 

     

Je kan de oliedruksensor plaatsen waar je oude sensor zat, wil je ook je oude sensor behouden kan je kiezen voor een adapter en beide in de adapter plaatsen, er is nog een mogelijkheid en dat is een adapter tussen je oliefilter plaatsen, zie laatste 2 foto,s boven.

 

 

Oliedrukmeter aansluit schema

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Olietemperatuurmeter aansluiten/inbouwen

Op deze meter kan je precies de temperatuur van de olie in je motorblok aflezen, de meter krijgt zijn gegevens door via een voeler die rechtstreeks in het motorblok kan worden gedraaid.
Ook is het mogelijk de voeler in een speciale adapter te plaatsen.

 

     

Je kan de olietemperatuur sensor plaatsen waar je oude sensor zat, wil je ook je oude sensor behouden kan je kiezen voor een adapter en beide in de adapter plaatsen, er is nog een mogelijkheid en dat is een adapter tussen je oliefilter plaatsen, zie laatste 2 foto,s boven.

 

Olietemperatuurmeter aansluit schema
 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------\

Toerenteller aansluiten/inbouwen

 

 


 

 

Een toerenteller helpt je de meeste kracht uit je motor te halen, ze zijn verkrijgbaar voor benzine en dieselmotoren. Zo,n teller geeft het aantal omwentelingen per minuut van de krukas aan.
Door op het juiste moment te schakelen bij de minste motorslijtage en het laagste brandstofverbruik, haalt je het hoogste rendement uit je motor.
Dat schakelmoment heet het maximum koppel, het ligt bij de meeste auto,s rond de 3500 toeren per minuut.

 

Het draadje vanaf je meter gaat op de aansluiting van de bobine die naar je ontsteking gaat.

 

Toerenteller aansluit schema

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Benzinemeter aansluiten/inbouwen

 

 


 

 

Een benzinemeter geeft je een indicatie over de inhoud van je benzinetank, komt de meter dicht bij de E van Empty, dit is vertaald in het Nederlands (leeg) dan wordt het tijd om te gaan tanken.

 

Draadje vanaf je meter gaat naar de bovenkant op je tank bij je benzinevlotter.

 

Benzinemeter aansluit schema

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Klok aansluiten/inbouwen

 

 

 

 

 

Klok aansluit schema

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Transmissie temperatuurmeter aansluiten/inbouwen

 

 

 

 

 

Op deze meter kan je precies de temperatuur van de olie in je transmissie aflezen, de meter krijgt zijn gegevens door via een voeler die rechtstreeks in de transmissie kan worden gedraaid.
 

   

Als er een plek is waar je de sensor in kan draaien is dat het mooiste, is er geen plek dan kan je deze maken in je transmissiepan om je sensor te plaatsen, zie foto,s hierboven, je zou de sensor ook nog in je aftapplug kunnen draaien als er een aftapplug aanwezig is.

 

Transmissie temperatuurmeter aansluit schema

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Differentieel temperatuurmeter aansluiten/inbouwen

 

 

 

 

 

Op deze meter kan je precies de temperatuur van de olie in je differentieel aflezen, de meter krijgt zijn gegevens door via een voeler die eventueel rechtstreeks in de differentieel kan worden gedraaid.

 

 

Als er een plek is waar je de sensor in kan draaien is dat het mooiste, in de meeste gevallen is dat niet zo, is er geen plek dan kan je deze maken in je differentieel pan om je sensor te plaatsen, er zijn ook speciale differentieel pannen te koop met speciaal daarvoor bestemde gat om je sensor in te draaien, je zou de sensor ook nog in je aftapplug kunnen draaien als die aanwezig is.

 

Differentieel temperatuur aansluit schema

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Cilinderkop temperatuurmeter

Cilinderkop temperatuurmeter stelt je in staat de temperatuur te meten van je cilinderkop, een cilinderkop temperatuurmeter wordt meestal gebruikt bij luchtgekoelde motoren.

 

De cilinderkop temperatuur sensor wordt geplaatst onder je bougie.

 

Cilinderkop temperatuurmeter aansluit schema

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Motor urenteller

Met een motor urenteller ben je in staat de aantal uren af te lezen die de motor draaid.

Urenteller aansluit schema

Home