Auto koeling informatie pagina

 
Home

       

   
         
   
         
   
         
   
         
       

   

Wat is een koelsysteem

Een koelsysteem bij een voertuig zorg ervoor dat de motor niet te warm wordt. Dit wordt tegenwoordig alleen nog maar gedaan op basis van waterkoeling. Koelwater word door kanalen langs de motor gepompt om de warmte van de motor weg te nemen.

Reservoir

In het reservoir zit een voorraad koelvloeistof. Als het systeem een tekort heeft wordt dit automatisch uit het reservoir gehaald. Als dit niet zou bestaan wordt het te kort aan vloeistof vervangen door lucht en word de motor niet goed meer gekoeld.

Radiateur

Een radiateur bestaat uit een koelblok met dunne buisjes.
Door deze buisjes stroomt de vloeistof (dwarsstroomradiateur) horizontaal door het koelblok.
Openingen tussen de buisjes laten de ventilatielucht door, daarom is de radiateur ook meestal voor in de auto geplaatst .
Het koelblok is opgebouwd uit dun metaalplaat(koper of aluminium), waardoor gemakkelijk beschadigingen kunnen ontstaan.
Het koelblok is daarom voorzien van een stevig raamwerk en word in rubber in het voertuig opgehangen.
De zijkanten(bakken) zijn meestal van kunstof ,waar dan de verschillende aansluitingen aan gemaakt zijn.

Thermostaat

Het is niet de bedoeling dat een motor heel koud blijft, een warme motor is goed, maar niet te warm. Om de motor als hij koud is niet koud te houden zit er een thermostaat in het koelsysteem. Deze zorgt dat er geen koelwater door de motor loopt als deze te koud is. Als de motor op temperatuur is, of eigenlijk iets daarboven dan gaat de thermostaat open en het koelwater lopen.

Ventilator

Als de auto stil staat met een lopende motor word deze wel warm, maar er is geen rijwind om het water te koelen. In dit geval gaat de ventilator lopen zodat er toch koude lucht door de radiator loopt.

Waterpomp

De waterpomp zorgt dat het koelwater wordt rondgepompt. De waterpomp zit in de meeste gevallen op de multiriem (ook wel v-snaar genoemd). Zodra de motor wordt gestart gaat de waterpomp lopen en ontstaat er de mogelijkheid om de motor te koelen.

Koelvloeistof

Het reservoir moet altijd gevuld worden met een speciale vloeistof dat koelvloeistof wordt genoemd. Een van de redenen hiervoor is dat koelvloeistof tegen hele lage tempraturen kan, terwijl water bevriest onder 0 graden Celsius. Dit zou betekenen dat bij het gebruiken van water veel motordelen kapot kunnen vriezen als het voertuig stil staat.

Werking van een visco-koppeling

Afhankelijk van de temperatuur van de koelvloeistof verandert de slipweerstand in de visco-koppeling zodat de ventilator harder gaat draaien naarmate de motor warmer wordt.
Een defecte visco-koppeling herkent u aan een te laag koelvermogen bij een warme motor. Vooral bij lage snelheden (file) of bij hoge belasting zal de motor dan warmlopen met alle risico's van dien (lekke koppakking, gescheurde kop, etc.). Het is dus aan te raden de visco-koppeling preventief te vervangen zodra u merkt dat de motor niet netjes op temperatuur blijft.

Goed om te weten

Lekke koppakking: Koelwater kan op raken, wat tal van redenen kan hebben. Als je vaak koelwater moet bijvullen betekent dat in veel gevallen dat de motor een lekke koppakking heeft. Door een lekke koppakking is het koelsysteem niet meer gesloten, waardoor er koelwater weg lekt.

Kapotte thermostaat: Het kan voorkomen dat een motor niet goed meer op temperatuur komt. Waar voorheen de koelvloeistof temperatuurmeter hogere waarde aangaf, blijft de wijzer nu onderin hangen. Dit kan betekenen dat de thermostaat kapot is en de motor dus constant gekoeld wordt. Hierdoor kan de motor niet op bedrijfstemperatuur komen.


Home