|
|||
Home |
Audi onderdelen | Plaatsnaam |
www.janlosautos.nl | Dedemsvaart |
www.audicenter.nl | Nijeveen |
www.bumperworld.nl | Sevenum |
Audi forums |
www.audiforum.nl |
http://forum.audiclub.nl |
www.audi-a2.nl |
www.s2power.com/forum |
http://audittclub.nl/forum |
Audi clubs en verenigingen |
www.audiclub.nl |
De
geschiedenis van Audi Het verhaal van het merk Audi en de beroemde vier ringen begint ver voordat het zo heette op 14 November 1899 in Köln-Ehrenfeld met de oprichting van een bedrijf door mijnheer August Horch. Als zoon van een smid, die zijn eerste automobielervaringen bij de firma Benz opgedaan had, komt hij in 1901 met zijn eerste eigen automobiel. Onenigheden en finaciele problemen zorgen ervoor, dat Horch in 1909 uit het bedrijf stapt, en omdat hij het proces verliest om de firmanaam, moet hij voor zijn nieuw opgerichte automobielfirma in Zwickau wat anders bedenken: hij vertaald zijn achternaam naar het Latijn en de nieuwe firmanaam is geboren: Audi. De eerste noemenswaardige auto die uit de Zwickauer fabriek rolde, was de Wanderer in 1912, die een jaar later in produktie ging. De auto had de bijnaam Püppchen, omdat hij werd gebruikt als toneeluitrusting bij de gelijknamige operette in die tijd. In 1921 introduceert Horch een revolutie in de automobielindustrie, door het verplaatsen van het stuurwiel van de rechter- naar de linkerzijde van het voertuig. Tot dan toe waren alle voertuigen rechtsgestuurd, een overblijfsel uit de tijd van de rijtuigen. Andere Duitse merken
volgen al snel het voorbeeld van de links gestuurde auto toen bleek dat
het een verbetering was voor het overzicht wat de bestuurder had. Maar
later bleek Horch ook nog zeer innovatief; de in 1926 geďntroduceerde
Horch 303 was de eerste Duitse auto met een 8-cilinder motor die in
produktie ging. Een belangrijke ontwikkeling voor het bedrijf was de inbreng van Jörgen Skafte Rasmussen, die vanaf 1931 verantwoordelijk was voor de DKW afdeling. Meer dan een kwart miljoen van deze tweetakten verlieten de fabriek tot 1942. De merken Audi, DKW,
Horch en Wanderer worden op 29 Juni 1932 samengevoegd tot Auto Union, en
een jaar later wordt de nieuwe Audi op de Berlijnse Autoshow
geďntroduceerd, een voorwielaangedreven auto met een 6-cilinder motor.
Vooral in de racesport maakt Auto Union al snel naam. Met de vier
merknamen samen, kwamen ook de vier ringen als logo op de auto's te
staan. Vanaf 1940 produceerde Auto Union alleen nog maar pantservoertuigen, wat na de oorlog in 1945 resulteerde in onteigening en demontage van het bedrijf; de naam Auto Union verdween. Wederom stond Horch
voor een verhuizing, en deze keer ging hij met een krediet van de
Beierse staatsregering en hulp uit het Marshallplan naar het Beierse
Ingolstadt, waar vanaf 1950 onder de naam Auto Union GmbH het model DKW
Meisterklasse F 89 P gebouwd werd. Het aanbod werd uitgebreid met de
door Karmann gebouwde cabrioletversie. Uit deze Meisterklasse werd tot
1953 de 3=6 ontwikkeld, een driecilinder tweetakt auto. De ontwikkelingen bleven niet onopgemerkt bij andere autofabrikanten en in 1958 wordt het bedrijf opgeslokt door de grootindustrieel Friedrich Karl Flick en zijn Daimler Benz AG. Tot 1965 was elke geproduceerde Audi eigenlijk een Mercedes. Maar eind 1964 kondigde Flick een nieuwe wisseling aan en werd Auto Union in 1966 voor honderd procent een dochter van VW. De overgang naar VW bracht een zeer belangrijke technische verandering. De jarenlang succesvolle tweetakt motor van DKW werd vervangen door de viertakt die nog onder Daimler-Benz regie werd ontwikkeld. Het is eigenlijk wonderbaarlijk dat het merk Audi overeind bleef, ondanks het samenvoegen van vier merken en de vele wisselingen van eigenaar in een relatief korte periode en alle irritaties en aanpassingen die daarmee gepaard gingen. De verschillende
merken onderling lieten elkaar veel speelruimte voor individualiteit, en
dat is één van de redenen dat het merk Audi nu nog staat voor
innovatieve auto-ontwikkeling. Een goed voorbeeld daarvan is het tot de
Auto Union behorende NSU. Eind 1967 bewezen de Neckarsulmers met de RO
80, dat ze niet alleen een moderene auto konden bouwen, maar dat ze
zowel technisch als met het optische lijnenspel hun tijd ver vooruit
waren. Zo ver, dat de RO 80 geen aftrek vond bij de consument en dus
flopte. Maar een jaar later zou Audi met de Audi 100 met succes een gooi
doen naar een plek in het segment van de hogere middenklasse. Dit model
was het begin van een succesvolle serie Audi's in het
middenklassesegment. Met de Audi 80 werd
in 1972 een topper geďntroduceerd; meer dan één miljoen Audi 80's werden
van 1972 tot 1978 gebouwd. Een nieuwe innovatie was de introductie van de Audi Quattro in 1980. De vierwielaandrijving was tot dan toe alleen gebruikt voor terreinwagens en vrachtwagens, maar bleek in de rallysport voor een groot imago te zorgen. Audi Quattro Hier werd dankbaar
gebruik van gemaakt door auto's te brengen in een nieuw bereik, met als
topmodel in 1988 de Audi V8, die in 1994 verder ging als Audi A8 en zo
het merk optilde naar het hoogste niveau. Tegenwoordig bezet Audi bijna
alle mogelijke productsegmenten; van kleine auto's tot supersnelle
sportwagens. Audi staat vandaag voor vooruitstrevende autobouw met innovatieve ideeën en staat aan de top van de automobielsector. |
Audi modellen en gebouwd van en tot en met. |
Audi Type A 1910 tot 1912 |
Audi Type B 1910 tot 1914 |
Audi Type C 1912 tot 1921 |
Audi Type E 1911 tot 1924 |
Audi Type G 1914 tot 1923 |
Audi Type K 1922 tot 1925 |
Audi Type M 1925 tot 1928 |
Audi Type R 1928 tot 1932 |
Audi Type S/SS 1929 tot 1932 |
Audi Type T 1931 tot 1932 |
Audi Type P 1931 tot 1932 |
Audi Type Front UW 220 1933 tot 1934 |
Audi Type Front UW 225 1935 tot 1938 |
Audi Type 920 1938 tot 1940 |
Audi F103 1965 tot 1972 |
Audi 80/90 B1 1972 tot 1978 |
Audi 80/90 B2 1978 tot 1986 |
Audi 80/90 B3 1986 tot 1991 |
Audi 100/200 C1 1968 tot 1976 |
Audi 100/200 C2 1976 tot 1982 |
Audi 100/200 C3 1982 tot 1991 |
Audi 50 1974 tot 1978 |
Audi B2 Coupe 1980 tot 1988 |
Audi quattro 1980 tot 1991 |
Home |