Alles over plamuren en schuren

 
Home

       

Gebruik deze code voor 5 % extra korting bij plamuren.com: oldtimer10

 

Link naar plamuren en schuren op YouTube Deel 1 voorbewerking www.youtube.com
Link naar plamuren en schuren op YouTube Deel 2 werken met plamuur   www.youtube.com
Verschillende soorten plamuur

 

Glasvezelplamuur korte vezels

Faserplast - Glasvezel houdende 2K-polyester-plamuur voor het bewerken van doorgeroeste carrosseriedelen. Uitstekend hechtvermogen staalplaat. Voor dit product zijn ook glasvezel en glasweefselmatten te verkrijgen.

Ga naar product  Faserplast 0.8 kg  

Ga naar product  Faserplast 2 kg

 

Glasvezelplamuur lange vezels

Faserpoly - Plamuur met glasvezels versterkte polyesterhars met snelle harding. Hoge bestendigheid ten opzichte van water, benzine, minerale olie, verdunde zuren en logen. Uitstekend hechtvermogen op staalplaat en glasvezelversterkte kunststof op polyesterbasis. Voor dit product zijn ook glasvezel en glasweefselmatten te verkrijgen.

Ga naar product  Faserpoly 0.6 kg

Ga naar product  Faserpoly 1.5 kg   

 

Polyesterplamuur

Unipol - 2K polyesterplamuur met groot toepassingsgebied. Kan als grove of als fijne plamuur verwerkt worden. Geringe na harding & gemakkelijk schuurbaar. Uitstekend hechtvermogen op galvanisch verzinkte metaalplaat, vuur verzinkte carrosserieplaat, staalplaat, aluminium, hout en glasvezelversterkte kunststof op polyesterbasis.

Ga naar product  Unipol  0.5 kg

Ga naar product  Unipol  1 kg

Ga naar product  Unipol  2.5 kg

 

Fijnplamuur

Soft - 2K-allround polyesterplamuur voor de autoschadehersteller. Goede vulkracht en gemakkelijk te verwerken vormen de eigenschappen van deze plamuur. Met de hoge thixotropie kan Airo Soft zonder problemen op verticale vlakken verwerkt worden. Uitstekend hechtvermogen op staalplaat, hout en glasvezelversterkte kunststof op polyesterbasis.

Ga naar product  Soft 1 kg  

Ga naar product  Soft 1.5 kg  

Ga naar product  Soft 2.5 kg  

 

Metaalplamuur

Supermetall - Aluminium houdende 2K-polyester-plamuur voor de reparatie van defecte gietstukken van aluminium of ijzer. Gietmallen kunnen gevuld en scheuren kunnen worden dicht geplamuurd. Bij de reparatie van carrosserie inzetbaar als tin vervanging en voor het overplamuren van lasnaden. Opmerkelijk is ook de hoge hittebestendigheid van Airo SUPERMETALL max. 30 min bij + 220C zonder vermindering van het hechtvermogen. Uitstekend hechtvermogen op aluminium- of ijzergietsel.

Ga naar product  Supermetall 1.4 kg  

 

Kunststofplamuur

Flexi - Snel uithardende elastische 2-K polyesterplamuur met uitstekende hechting op verschillende kunststoffen. Zeer geschikt voor het herstellen van beschadigde bumpers en spoilers. Kan met Acrylfuller en 2-K lakken overlakt worden. Uitstekend hechtvermogen op bumpers en spoilers van kunststof of polyester.

Ga naar product  Flexi 0.5 kg

Ga naar product  Flexi 2 kg

 

Epoxy primer

Epoxy Grund Universele primer - 2k primer op epoxyhars basis met goede hechting op diverse onderlagen. In het bijzonder ook op aluminium en verzinkte delen. Snel uithardend, waterbestendig, bied uitstekende roestwering. Goede hechting op staalplaat, ijzer, aluminium, glasvezelversterkte polyester, verzinkte ondergronden.

Ga naar product  Epoxy Grund Universele primer

 

Verschillende soorten schuurblokken

                                 

                                    

                                  

Verschillende soorten schuur machines

Electrische schuurmachines

                                                  

Lucht schuurmachines

                      

Aan het werk in de praktijk

Stap 1

Maak het deel eerst goed schoon met ontvetter of ammoniak, ammoniak haalt ook siliconen weg, we willen geen vet of siliconen in onze schuur krassen

stap 2

Is de deuk groot probeer dan eerst de deuk te verkleinen door deze uit te kloppen of er uit te trekken, hoe minder plamuur we gebruiken hoe beter, plamuur en metaal zetten verschillend uit bij temperatuur verschillen, en we willen later geen barsten in onze plamuur werk

Stap 3

Het deel wat geplamuurd moet worden gaan we nu eerst grof schuren met korrel 60 of 80, de 1 zegt plamuren doe je op blank metaal omdat plamuur het best hecht op blank metaal de andere doet het niet, eigen ervaring eigen keuze

Stap 4

Het deel wat we nu hebben geschuurd gaan we weer goed schoon maken voor de hechting van de plamuur

Stap 5

   

We maken nu een deel plamuur aan dat we nodig hebben, meng deze plamuur met 3 a 4 procent verharder, gebruik je teveel verharder heb je kans dat de plamuur te snel droogt en barstjes gaat vertonen, de meeste verharders zijn rood van kleur kan ook blauw zijn, meng deze verharder met de plamuur tot de verharder niet meer zichtbaar is met een plamuur mes, De plamuur moet snel worden opgebracht reeds na enkele minuten begint de uitharding en kan je er niet meer mee werken, moet je toch veel plamuur gebruiken om een deuk op te vullen doe dit dan in meerdere lagen

Link naar plamuren op YouTube www.youtube.com
Link naar plamuren op YouTube www.youtube.com
Link naar plamuren en schuren op YouTube www.youtube.com

Stap 6

       

Het schuren gebeurd met de hand , met de schuurklos , of met de schuurmachine.Voor het schuren met de hand moet altijd een schuurblok gebruikt worden om een goed vlak oppervlak te krijgen , als schuurblok kan gebruik worden gemaakt van een kurkblok of een kunststofblok waar een kwartvel schuurpapier in geklemd kan worden.Voor het grovere werk kan ook een schuurblok met een handvat gebruikt worden , deze zijn in diverse maten verkrijgbaar en zijn vooral geschikt voor de grotere vlakken.Wanneer we polyester plamuur gaan schuren , beginnen we met vrij grof schuurpapier korrel P40 of P60 schuur steeds in rechte lijnen horizontaal of vertikaal en controleer steeds of het oppervlak mooi vlak is en geen oneffenheden meer bevat , maak geen draaiende bewegingen , dit veroorzaakt schuurkrassen die later zichtbaar kunnen worden in de lak.Tip spuit zwarte lak over je geschuurde werk en schuur daarna zolang tot de zwarte lak is verdwenen, dan weet je zeker dat je strak bent met je werk.

Link naar plamuur schuren op YouTube www.youtube.com
Link naar plamuur schuren op YouTube www.youtube.com

Stap 7

Na het grof voorschuren schuren we nogmaals na met een fijnere korrel P120 of P150 daarna indien nodig nogmaal dun plamuren met fijne polyester afwerk plamuur en schuren met P180 of P220.

Stap 8

Als alles nu strak is gaan we grondlakken, eerste laag dun tweede laag iets dikker en derde laag dik, deze laag nu goed laten drogen, is er na het drogen toch nog iets niet helemaal strak indien nodig kan je het nog plamuren met een afwerk plamuur

Link naar voorbehandelen voor de primer laag op YouTube www.youtube.com
Link naar primer spuiten op YouTube www.youtube.com

Stap 9

Nu alles droog is gaan we alles nog even schuren met korrel 320 of 400, Op de rest van de carosserie zonder plamuur kun je het beste een korrel 400 gebruiken. Hiermee maak je geen diepe krassen, maar maak je het ruwer zodat de autolak beter hecht.Als je het echt glad wil hebben kun je zelfs tot korrel 1000 of 1200 gaan

Als de auto veel kleine krassen heeft bespuit de plek met spuitplamuur. Schuur vervolgens de spuitplamuur weg totdat alleen de plamuur in de krassen te zien zijn

Link naar schuren primer laag op YouTube www.youtube.com

 

Link naar nederlandstalig schade herstel op YouTube www.youtube.com

 

 

 

Home